söndag 5 juli 2009

Bollywood

Idag har barnen och jag varit på Världskulturmuséet här i staden. Roligast var tveklöst utställningen om Bollywood. Förutom då själv utställningen om vilken oerhörd industri detta är bjöd den på en del roliga inslag. Bollywood är världens största filmindustri, mycket större än sin nästannamne - Hollywood. Stjärnorna i filmerna blir som gudar och det byggs tom tempel åt dem där folk kan hedra dem. När en av skådisarna (med ett namn som jag inte kommer ihåg) gjorde illa sig under en filminspelning vakade ca 100.000 (!) fans utanför sjukhuset. Trafiken fick dirigeras om under tiden. Observera att han inte var svårt skadad, det var någon vrickad eller bruten fot typ.

Hur som helst - idag har vi då sett dansande Bollywoodstjärnor på storduk. Jisses vilken fart. Hur orkar dom? Varje film verkar nästan vara full av dansande människor, de flesta Bollywoodstjärnorna kan tydligen dansa men få av dom kan sjunga så därför görs det soundtrack som andra sedan får ta åt sig äran för. Nästa steg blev att spela in en 30 sekunders egen Bollywoodfilm! Passande musik och tjusig bakgrund. Jag och Lillfjompan gjorde en och så gjorde barnen en egen som vi skickade över till deras far. Man kunde skicka det man gjort till en e-post adress. Det roligaste vi i varje fall gjorde var att sjunga Bollywood karaoke! Jajemen!





Tur att det inte fanns någon indier närvarande när jag och fjompsonen sjöng denna superlåt på originalspråket, hindi. Funderar över hur jag lyckades ta mig in på 2 (!) plats på topplistan första gången jag sjöng den. (Ärligt tycker jag den är rätt clatchig).

(Eftersom att hindu inte är min paradgren här i livet har jag bara kopierat in texten rakt av. Jag vet inte riktigt vart radbrytningarna ska vara.....)

(Maine Jise Abhi Abhi Dekha HaiKaun Hai
Woh AnjaaniUse Jitna Dekhon Utna SochonKya Use Main Keh DoonMaine Jise Abhi Abhi Dekha HaiKaun Hai Woh AnjaaniMaine Jise Abhi Abhi Dekha HaiKaun Hai Woh AnjaaniWoh Hai Koi Kali Ya Koi KiranYa Hai Koi KahaniUse Jitna Dekhon Utna SochonKya Use Main Keh DoonPretty WomanHey Pretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanTum Bhi Kaho Naa Pretty WomanHo Maine Jise Abhi Abhi Dekha HaiKaun Hai Woh AnjaaniWoh Hai Koi Kali Ya Koi KiranYa Hai Koi KahaniUse Jitna Dekhon Utna SochonKya Use Main Keh DoonPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanTum Bhi Kaho Naa O Pretty Woman
Yo Pretty WomanListen Up Girl When U Feel This WayDon't U See The SunshineComing Out TodayYou Got To Feel It Right Just Like Day Agter NightDont Let The SunshineOut Of Your SightCause I Can Feel YouCan You Feel ItWhen I Say ThatI Can Feel You HereCan U Feel MeWhen I Say That I Am Crazy About YouPretty Woman
Sone Ka Rang HaiSheeshe Ka Ang HaiJo Dekhe Dang Hai Kya KahonHairaan Main Bhi HoonYeh Kya Andaaz HaiItna Kyun Naaz HaiIska Kya Raaz Hain Kya KahoonWoh To Pal Mein Khush Hai Pal Mein KhafaBadle Woh Rang Har GhadiPar Jo Bhi Dekhoon Roop UskeaLagti Hai Hai Pyaari BadiUse Jitna Dekhon Utna SochonKya Use Main Keh DoonPretty Woman Pretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanTum Bhi Kaho Naa Pretty Woman
Aankhon Mein Hai NashaZulphon Mein Hai GhataPehle Hamne Ada Yeh HaseenDekhi Na Thi KahinDekhi Jo Yeh PariMasti Dil Mein BhariMasti Dil Mein BhariHai Yeh Jadogari Ya NahiHo Na Tum Janu Kya Hain Naam Na Janu Main PataPar Itna Hai Maine Jabe Jise Dekhle Ek Nazar Bhar KeUse Jitna Dekhon Utna SochonKya Use Main Keh DoonPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanTum Bhi Kaho Naa Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanDekho Dekho Na Pretty WomanPretty WomanTum Bhi Kaho Naa Pretty Woman

Men det är alltså så här de hoppar omkring i flertalet av Bollywoodfilmer...

Nu sitter lillfjompan i badet, väskorna är packade (utom det som ska tvättas i morgon) för deras resa till Hälsingland. Usch vad jag kommer att sakna dem men jag vet som sagt att de kommer att ha det bra...

Tack för idag världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!