onsdag 2 september 2009

Att orka stå ut

Det finns en blogg jag läser som är skriven av en tjej som stått ut med så oerhört mycket. Hon skriver rakt upp och ner om det hon gått igenom och hon skriver så himla bra. Hennes blogg berör mig mycket av olika anledningar. Dels av den pågående process om hennes son och hon skriver den utan förskönande, utan att försöka skydda sig själv och skylla på andra men även för att hon skriver så bra och med sån humor. Ibland lyser dock självföraktet igenom så klart och jag känner så väl igen mig när jag läser.

Känner igen ångesten över att inte veta. Veta vad? Ja, det vete katten faktiskt. Det är inte alltid man kan sätta fingret på vad som är fel i ens liv, man känner bara känslan.
Känner igen livets små glädjeämnen som andra kanske tycker är pettitesser men som för mig och andra betyder så väldigt mycket.
Känner igen känslan av att känna sig älskad men ändå leva med ovissheten. Ovisshet över vad? Ja, vad livet egentligen ska ställa till för en.

På en annan blogg hittade jag idag följande ordspråk:

Vad som ligger bakom oss och vad som ligger framför oss är av mindre betydelse, jämfört med vad som ligger inom oss.
(Ralph Waldo)

Varenda ord stämmer för just så är det.
Bakom mig ligger ett liv av oförstående, kärlek, uppväxt, förträngning och en massa annat. Jag har haft mycket roligt i mina dagar men även upplevt mycket sorgligt.
Jag har blivit slagen, våldtagen, utnyttjad, bedragen, lämnad och en massa annat.
Jag har älskat, skrattat, busat, trasslat, bråkat och även där en massa annat.
Jag hoppas att framför mig ligger varken slagen, våldtäkter, utnyttjande, att bli bedragen och lämnat.

Alla dessa saker som har hänt mig genom åren är det som ligger inom mig.
Det är det som formar mig till vad jag är.
Det är det som ligger bakom val jag idag gör i livet.
Det är det som skapar mina reaktioner.

Vissa saker gör mig rädd fast andra tycker att rädslan är helt obefogad. Det kanske den är men inte för mig.
Vissa saker gör mig lugn fast den får andra att bli helt hispiga.
Vissa saker gör mig glad, precis som det gör med andra.
Men alla dessa saker gör mig till den jag är.

Allt jag vill är att ha en plats i livet där jag kan känna mig trygg.
Jag vill ha en famn att krypa in i och känna kärlek.
Jag vill ha en ekonomi som gör att jag känner mig trygg.
Jag vill kunna möta världen med ett leende.
Jag vill vara älskad för att jag är jag och inte för att jag spelar en roll någon vill att jag ska spela.
Jag är jag och jag är speciell.

Jag är bra.

Även fast det inte känns så just nu.

Precis som för tjejen med bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!