fredag 15 februari 2013

Alla hjärtans dag eller...

... andra sådana där dagar som är hur bra som helst för att ge presenter på.

Okej - jag erkänner: jag är grymt dålig på att köpa saker till Alla hjärtans dag. Eller Mors dag. För att inte tala om Fars dag... När jag växte upp firade vi aldrig Alla hjärtans dag. Det var liksom som ett stort frågetecken i vår familj. Alltså HUGE! Likaså med Fars dag... Pappa tyckte det var skitlöjligt och ett rent kommersiellt jippo så det blev 1 gång - och aldrig igen. Möjligtvis kommer jag något år ihåg att ringa och säga "grattis på fars dag". Det vi möjligtvis ibland firat är Mors dag - men det beror inte på att det är just Mors dag utan det beror mer på att mamma ibland fyller år på just Mors dag vissa år.

Så det är kanske inte så konstigt att jag faktiskt inte lägger märke till den här dagen speciellt mycket och blir mest irriterad på hysterin runt den. Sen fyller ju sonen år 4 dagar efter Alla hjärtans dag, och jag 7 dagar efter den. Och Älskade M fyller 2 dagar innan den så på något sätt så försvinner den faktiskt bort för oss.

Men i år köpte jag i varje fall någonting... Ett varsitt litet Mumintroll till Muminbarnen... (det är nog så att man måste ingå i Muminfamiljen för att förstå just det där med Mumintrollen...) Någonting är inköpt som ska skickas med post till Storprinsessan. Och ja - Älskade M fick någonting han med. Något litet och så typiskt Cathlikt... Men mest fick han de 2 presenter som jag beställt till honom och som råkade dyka upp just på Alla hjärtans dag och tja, det var väl inte helt fel att lämna över just de 2 presenterna på Alla hjärtans dag då de ju faktiskt gick i kärlekens tecken...

Däremot är jag väldigt duktig på att köpa det jag kallar för "Bara för att jag älskar dig-presenter". I mina ögon är alla dagar "Alla hjärtans dagar" och värda att fira. Jag behöver inte någon speciell dag för att visa min kärlek till de som finns i mitt hjärta. Jag tycker om att överaska med små presenter eller handlingar lite när som - bara för att! Det är det jag lärt mina barn - visa de du älskar att du älskar dem när du vill, tycker och önskar - och inte när det kommersiella samhället påbjuder det. Ser du något sött du känner för att ge - köp det! Gör det! Säg det! Visa din kärlek just för att du älskar. När du vill! Detta innebär väl i sanningens namn också att det brukar bli lite mindre presenter på födelsedagarna - för presenter - det ger jag hela året istället...

Lillprinsessan såg ut som ett frågetecken när jag gav henne hennes saker.
LP: "Men varför får jag det här?"
Jag: "Jo, för att det är Alla hjärtans dag"...
LP: "Och sen när firar vi det???"
Jag: "Hm... idag???"
LP: "Öh???"
Jag: "Men det händer ju faktiskt ibland..."
LP: "Joooo, det är klart. Men jag har ju inget till dig!!!"
Jag: "Joodå!" "Tacksamheten i dina ögon är Alla hjärtans dag-present nog för din mamma"...

(Kramkalas... )

Prinsen såg precis likadan ut och ungefär samma konversation utspelade sig... Det är så vi är!

Helt plötsligt fick jag ett sms med ett tack för presenten från Älskade M. Sen föll det sig så att jag åkte över dit när allt var färdigt hemma för dagen och barnaskaran halverats. Det nyrenoverade rummet som vi valde färg till här om dagen hade fått färg lite här och där, tavlorna blivit uppsatta i trappen och jag var nyfiken på hur det såg ut. Med mig tog jag då de presenter jag köpt och när jag kommer in så står det en jättebukett med mina favoritblommor på bordet:


 Det är nu jag nästan börjar gråta. Man kan ju på intet sätt påstå att detta är vad jag varit van vid under mitt liv. Jag frågar varför och får till svar att "det är ju Alla hjärtans dag. Men mest för att jag ville"... Det är inte underligt att jag älskar denna man så oerhört mycket i varje fall... Han som förstår mig in minsta tanke. Precis så som mina älskade barn gör. De som är de människorna jag älskar så oerhört mycket och som förstår sig på den här tvärhand höga lilla människan som är jag. De som lärt sig uppfatta mina nyanser, se med en blick när kroppen inte vill vara med helt plötsligt, de som ser leendena jag ler i smyg när jag fylls av bus. De som ser mig under mitt skal av snabba repliker, hårdhet och som känner den människa jag är där inne...

Det finns några andra också som ser den människan. De som är mina vänner. Alltså de där vännerna som man vet finns där oavsett vad som händer. Dom är inte många men å andra sidan är känslorna vi har för varandra så... omedelbar. De som man har nära sitt hjärta och som inte använder en för egen vinnings skull. De som är ärliga, sanna. De som är som jag helt enkelt. Jag vet att ni vet vilka jag menar - för ni känner igen er själva i mig. En del är vänner man haft i flera år. En del är vänner man känt i flera år men som fått en "ändrad status". En del är nya bekantskaper - men alla har ni samma plats i mitt hjärta.

Så i år får jag väl säga till er som vill ta till er: Jag hoppas att ni hade en trevlig Alla hjärtans dag på det sätt ni valde att fira den. Jag vet att jag inte firade den som jag brukade - men det kändes faktiskt helt okej. Eller rättare sagt: Grymt bra!


Den absolut finaste Valentine's day-sången!
Varje dag är en Valentine's day...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!