tisdag 9 juni 2009

Behöver ju glas...

...eftersom att jag leker glaskross allt som oftast. Det är ju bara en av baksidorna av min sjukdom, greppandet när jag diskar har en tendens att bli en aningen svagt men skulle det hindra mig från att diska? Nej inte alls...

När det gäller sjukdom ja. Läser ju det mesta som handlar om kronisk smärta och att leva med kroniskt smärtsyndrom, jag menar - det är ju det jag själv gör. Tyvärr när jag läser stöter jag på en hel del som gett upp, som inte vågar längre och det gör mig så bedrövad. Det finns ett talesätt - att man måste vara frisk för att orka vara sjuk - och det stämmer väldigt långt, det håller jag med om. När man ändå är där i skiten måste man ändå våga, ändå våga säga till sin kropp att den inte ska vinna. Jag är nästan i ständig konflikt med min kropp eftersom att jag vägrar låta sjukdomen vinna och jag finner då en hel del saker som faktiskt gör mig bättre som jag vet kanske inte borde göra det.

Det jag mest av allt tänker på är det här med närhet och sexualitet. Många som har ont vågar inte låta andra komma nära för att man är rädd för att det kommer att göra ont och visst, jag förstår dem men ändå inte. Jag tror inte att jag är unik men jag tror att jag är en av de som undrat och som vågat. Vågat utmana kroppen och komma på att närhet och sex är en av de absolut bästa smärtstillande medlen. I min morgontidning som jag läser fick jag det även verifierat i helgen där de hade en stor artikel om lust och sexualitet och där stod det, svart på vitt: närhet och sex är ett av de bästa smärtstillande medlen. Det ger inte bestående smärtstillande men det ger en smärtlindring och en avkopplinng som är helt enorm. Så ja, det har hänt mer än en gång att jag säger till Fjompsambon att jag vill ha sex bara FÖR att jag har ont för jag vet att min smärta lindras enormt av det och jag om någon är lycklig för att jag kommit på det och jag önskar att flera faktiskt vågade komma på det, för det handlar om att våga.

Våga utmana din kropp, våga känna närhet och våga din respektive komma nära.

Men hur var det med glasen? Ja, de minskar ju i antal så jag tänkte att familjen skall få äta på McDonalds 1 gång i veckan, de har ju än en gång glas man får. Denna gången ser de ju roliga ut....

2 kommentarer:

  1. kul att hitta nån mer som heter Pebbles


    lenapebbles.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ja, det verkar inte vara det vanligaste i Sverige i varje fall... Tycker detsamma jag....

    SvaraRadera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!