fredag 19 juni 2009

Midsommar

Idag är det midsommar. Läste i tidningen att det är en myt att det är varmt på midsommarafton och det håller jag med om. Ibland har det mer kännts som om det är snöstorm och drivis. Hur många gånger har man inte nästan regnat bort denna fruktbarhetsdag?

Midsommar är ju dagen då man firar fruktbarheten förklarade min fröken Karin som jag hade mellan 4-6 klass. Från början var det bara en pinne ner i marken för att symbolisera fruktbarheten men detta kunde ju inte kyrkan med så de satte ju tvärslån över för att kristna det hela men folket var starkare och satte således dit fruktbarhetsringarna... och ordningen var återställd. Jaja, fruktbarhet eller inte - midsommar skall firas med midsommardans - även fast jag inte dansar själv. Inte ens som liten såg jag tjusningen i att hoppa runt själva stången. Till min stora lättnad har detta inte heller varit barnens stora favorit även fast de dansat även de när de var mindre, det hörde ju liksom till... Men en midsommarplats tillhör mina måsten och i år har familjen ställt siktet mot Gunnebo slott. Molnen hänger tunga men det är ju midsommar.

I år blir ännu ett av åren jag inte åker till Hälsingland. 2 gånger har jag hyrt hus i Västra Götaland för att fira midsommar och i år är jag kvar här hemma, i Västra Götaland där jag numer är bosatt. Jag har helt enkelt ingen lust att åka alla milen, sitta minst 8 timmar i bilen, se på när folk blir fulla och fullare - ett midsommarbråk eller två brukar nästan alltid bryta ut och sen ska man hem igen på söndagen. Det enda jag kommer sakna är Hälsingeostkakan men jag är ledsen kära släkt, jag kommer inte sakna er så mycket. Jag är med min familj på ett slott och kvällen firas med goda vänner och när alkoholhalten blivit för stor kan jag med gott samvete ta min bil och åka hem.

Nej - jag är inte nykterist, jag dricker bara inte särskilt mycket. Jag drack rabarbercider senast igår kväll och den kan jag verkligen rekomendera. Men eftersom att jag numer äter en hel del smärtstillande blir det mindre alkohol än vad som är brukligt för mig... alltså nästan ingen. Har sänkt min toleransnivå mot onyktra människor och de blir bara ett stort... åhh... utom sambon faktiskt för han blir aldrig jobbig när han blir full - han blir bara så oerhört söt...

Jo- ska på en anställningsintervju på tisdag... bara hoppas på att den går okej så att jag i varje fall får ett jobb över sommaren....

GLAD, TREVLIG MIDSOMMAR PÅ ER:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!