lördag 25 februari 2012

Lördagar kan...

... tillbringas på bra eller dåliga sätt. Den här tillbringades på ett meningsfullt sätt. Innan jul fick jag en inbjudan till att vara med på en Swat-analys inom arbetarkommunen. Idag visade det sig att vi alla inte hade en aning om vad som förväntades av oss vilket gjorde att vi alla var blanka blad - vilket visade sig vara väldigt effektfullt. Det gav väldigt bra diskussioner.

Ibland är man väldigt negativ - men det får inte plats i systemen. Man ska vara glad och positiv och göra det man blir tillsagd - vilket vi allt som oftast gör. Men alla är inte bra på alla olika sakerna - så är det ju bara men strukturerna är så uppbyggda att de olika kompetenserna likställs och man skall göra det "alla andra gör" för att bli accepterad. Detta gör att många av medlemmarnas kompetenser faktiskt missas. Alla är inte gjorda för att knacka dörr eller stå på torget och prata - många är dom som är bättre på rent administrativt arbete, göra scheman, skriva insändare, ringa i telefon eller vad det nu än månde vara. Stelbenta organisationer som gör oss likriktade - förlorar man mycket på.

Den här dagen fanns det plats för de negativa flödena som trots allt existerar bland medlemmarna. Vi som är satta att ingå i gruppen - 8 stycken har rätt bra koll på de tankegångar som finns bland våra medlemmar och idag fick vi lägga fram dem och våra egna tankegångar. Tiden går fortare än vad man tror ibland - en av deltagarna pratade om en utbildning vi var på för en 10 år sen som visade sig vara närmare 25 år sedan. Det är dags att göra en ny sådan utbildning där vi går över ålder och grundorganisationer och gör gemensam sak - för vi har blivit väldigt dåliga på det.

Negativa flöden behöver inte stanna vid negativitet utan kan rätt lätt vändas mot positivitet. Bara man vågar göra det. Man måste sluta blunda för att de finns, ta till sig det som sägs och sen vända det till vad som kan vara bra. Ofta finns det en väldig massa kunskap som går miste för att man inte lyssnar på kritiken - och för att man inte vågar uttala den för man tar för givet att "ingen lyssnar ändå"...

Men idag lyssnade vi. Idag tog vi till oss. För en gångs skull kände jag att jag redan på en gång faktiskt längtade till återträffen. För ovanlighets skull känner jag att "det kan bli något vettigt av det här". En framförsikt som det var länge sedan jag kände inom mitt politiska arbete. Jag engagerar mig politiskt för att jag faktiskt anser att politik är kul - vårt samhälle är någonting jag bryr mig om och jag har valt att göra det genom att gå på möten och agitera. Det går i vågor hur engagerad man är och ibland känner man det bara som att "nej, fan! Jag ger upp nu". Men idag... nej...

Idag känner jag det som att "Det är nu det börjar"!

Sen blev det lite chips till Mellot, kattmat, hygienartiklar, mjölk och för ovanlighets skull lite godis också!

2 kommentarer:

  1. Vart är du? Du skriver inte, finns inte på mobilen, inte på FB. Nu börjar jag bli orolig, sötnos :(

    SvaraRadera
  2. Mm, nej, jag vet. Styrde ju som sagt var inte över det själv. Kram för att du är du och inte någon annan och för att du finns här <3

    SvaraRadera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!