lördag 15 september 2012

Myskväll till sjöss...

... måste man ju säga att det blev igår kväll...

Det är väl en månad sen det bestämdes att vi skulle gå på Wolfman Jack när dom spelade på Blidösund. Bandet har ju sitt säte i Umeå och trots att de turnerar jämt och ständigt så är det ju inte så ofta de spelar här runt omkring så det gällde ju att passa på! Nu blev det till slut så att sällskapet som jag skulle ha med mig fick förhinder och vad gör man?

Jo - självklart går man ju själv. Det gör mig ju inte speciellt mycket att gå på konserter själv... har ju som sagt var tidigare nämnts en tendens till att försvinna in helt i musiken så när man går ut för att det är ett bra band som spelar så är jag inte den mest... hm... sociala personen (har jag fått höra) och det stämmer nog. Jag har en tendens att försvinna bort - och hittas då oftast talandes med någon i bandet. Under tiden det spelas är jag i princip okontaktbar... och hur roligt är det att hänga med en sån person? Ska man gå på sånt ska man nog gå med en som är lika intresserad av musiken som jag är...

Vaknade upp i går morse till hällregn och blåst! Jamen jippie!!! Jag som alltid blir sjösjuk så fort det gungar det minsta lilla och med storm...? Ja, såg ju kvällen på en toalett eller hängandes över en reling. Eller tänk om turen ställdes in? Ve och fasa!!! Försökte hitta information på deras hemsida men ingenting stod det någonstans om något dylikt så det var bara att bita ihop och förutsätta att "här blir vi inte sjösjuka minsann!!!"

Innan jag skulle åka var jag tvungen att fixa naglarna... Inte för att de måste vara nyfixade för att man ska åka båt och lyssna på musik utan just för att naglarna växt och de var inte snygga längre. Vad finner man då??? Ja, inte sin top coat i varje fall som jag ställt fram på köksbordet! Nej, den har väl katterna använt till katt- och råttalek eller något... Sur som ättika fick de nu fixas utan top coat. Men de blev fina i varje fall - älskar verkligen mina magnetlack. Fixar håret, letar kläder - vilket sjutton inte är det lättaste...

För allt är ju för stort! Jajjemen och glad är jag för det... men när man ska gå ut och vill vara fin så vill jag i varje fall inte ha kläder som jag inte känner mig bekväm i. Jag använder mest blusar för det känner jag mig snygg i. Nu för tiden får de också gärna vara figursydda... och kläderna jag fått av dottern och vänner är ju för stora nu! Jag blir vansinnig! På ett bra sätt ska väl tilläggas... Letar igenom garderoben och där hänger en skitsnygg blus - som jag utgår ifrån är för liten men till slut fanns det inget annat rent att prova - och se på fanken - den passade!!! Lycklig é jag...

Ut i hällregnet, in i bilen (som tur var blev håret inte förstört...) och iväg till busshållplatsen där Storstorbybussarna går ifrån. På vägen in ser jag att det börjar bli lite blått ovanför de grågråa molnen. Tar en promenad genom Stockholms city och på vägen köper jag en flaska top coat. Då jag har tid på mig står jag utanför Operakällaren och målar mina naglar och tittar på folk som är ute och går en fredagseftermiddag. När jag väl kommer fram till båten är molnen nästan borta och solen glittrar i havet - vackert! Går ombord, köper en mellanöl och en smörgås... Då jag inte äter så mycket kändes det som jätteonödigt att handla en biljett där maten ingår. Sätter mig uppe på däck, äter min smörgås, dricker lite öl och pratar lite med två av grabbarna i bandet. Berömde dom för spelningen på Rock- och bluesfestivalen och berättade om att det var många som ansett att antingen dom eller TTT skulle fått avsluta den festivalen istället för de som avslutade.

Igår var dom ju naturligtvis lika bra som sist jag såg dom. Det var häftigt att se dom lira på en liten hörna på en båt. Många trevliga människor träffade jag. Pratade med kaptenen och berättade att min far varit 3:e styrman på SS Norrtelje när hon gick på Åland. Var nere i maskinrummet och kollade in de stora, koleldade motorerna. Stod ute på fördäck och pratade med lite olika folk - en man från Umeå med fru från Stockholm. En kock från Visby vars föräldrar kom från Skellefteå. En förskollärare från Söder och en pappa som firade sin sons 14-årsdag (och sonen naturligtvis). Hade så himla trevligt, kändes så bra i magen :D.

Efter båtturen tog jag en promenad utmed Skeppsbron till Slussen för att ta tunnelbanan till bussen och kom fram till hållplatsen då bussen körde fram - 5 minuter till godo! Jippie! Pratade med 2 kompisar som varit på Opeth på Gröna Lund...

Vädret? Ja, vad hände med det dåliga vädret? När vi la ut från kaj blåste det lite grann - men snart var det kav lungt. Hela himlen var helt stjärnbeströdd och Stockholm visade sig från sin vackraste sida. När jag klev av bussen i Ledinge (där lampan på parkeringen som vanligt inte fungerade) blev jag stående i ca 10 minuter vid bilen och bara tittade på himlen som lös av stjärnor. Det är sällan man ser så mycket vackra stjärnor på en gång - det var helt fantastiskt vackert...

Avslutade sen kvällen med att se på en av mina favoritfilmer - 2 fast to furious :). Det bidde en helt perfekt fredag med andra ord!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!