lördag 22 september 2012

Nu jäklar...

... ska det broderas :D

Jag har alltid älskat att brodera... Redan som liten upptäckte jag att jag hade en naturlig fallenhet för en del handarbetstyper... men även att del fanken inte fungerade över huvud taget! Vi skulle sticka någonting - vad kan jag ha gått i? 4:an eller 5:an kanske - sticka skulle vi göra i varje fall. Jag fick ihop den längsta, fulaste halsduken till den älskade fadern - naturligtvis i de norska färgerna... Han tackade så fint så men seriöst? Inte ens för att han älskar mig kunde han ha tyckt att den var så fin som han sa...

Syslöjdssalen låg på andra sidan vägen då vår skola hade den stora Sollentunavägen som skar rakt igenom vår skola. På "vår" sida gick mellanstadiet och matsalen, träslöjden och aulan låg på där. På "andra" sidan gick lågstadiet och syslöjden, gympan, skolbiblioteket och skolsköterskan låg där. Jag hade full koll på vart skolsyster hade sin expedition - där satt jag med hjärnskakningar, blödande sår, bytte diverse bandage, tog bort stygn och allt var det nu var. Var alltid högt och lågt och det där med att göra illa sig - det var liksom någonting som jag bara gjorde... eller gör kanske man ska säga :P. Dessutom lyckas jag göra det på de mest konstiga sätt också - en paradgren eller?

Jag hatade alltid syslöjden - tyckte den var dödligt tråkig men jag gick dit och jag lärde mig faktiskt en hel del. Fröken upptäckte att jag behövde utmaningar för att tycka att det var roligt så jag fick sy sjömanssäckar, gympapåse, tröjor - och jag har då alltid hatat att sy men av någon anledning så var jag väldigt bra på det redan som 10-åring... Att försöka lära mig virka gav hon upp redan på typ andra försöket när jag kastade iväg virknålen, garnet och bara vägrade säga någonting... alls! Då kom hon på att makramé borde kunna hålla lilla fröken sysselsatt - och det var ju helt otroligt roligt! Snart hade jag gjort nyckelringar till halva klassen och släkten, en blomsterhållare till modern och makramésnören till en väska jag sydde :). Har inte pysslat med makramé sen jag gick i mellanstadiet - undrar om jag skulle komma ihåg det idag??? Det kanske är en sån där kunskap som om man har lärt sig den så sitter den i ryggraden?

Det var en mycket försiktig fröken som en dag förklarade att "nu ska vi brodera!!!" och jag kommer så väl ihåg känslan jag fick av ren förtvivlan... Brodera? Mäh, holy shit - inte jag inte, det är sånt som mammor gör! Inte deras 10-åriga barn!!! Men brodera skulle vi - det tillhörde ett av dom obligatoriska momenten...

Vi skulle börja med monogram i korsstygn... Min inställning var bara blääää och fröken var rätt förvånad då jag var färdig med mitt monogram på en lektion. Snyggt och noggrant på båda sidor för det hade jag minsann fått lära mig av min mamma att det kollade alltid min farmor efter... Det skulle vara lika snyggt på baksidan som på framsidan - så jag gjorde mitt bästa. Rosa var mitt monogram och jag har det fortfarande kvar i min lilla gröna minneslåda. Det gav blodad tand och helt plötsligt hade jag sytt mig ett örngott med ett stort, broderat C på med en blomstergirland runt! Allt jag gjorde skulle helt plötsligt ha broderade initialer... Jag broderade till och med bröstfickan på min fina jeansjacka - så alla såg vad jag hette för där stod Cath med snirkliga bokstäver...

Jag upptäckte som sagt var snart att det där med att brodera var ju bara så sinnessjukt roligt! Fröken skakade på huvudet... Vissa saker dissade jag alltså totalt - och andra saker hade jag sån naturlig fallenhet för - men inte det hon trodde. Jag fortsatte att brodera hemma och mamma gjorde stora ögon... det var ju liksom inte det som var mest likt hennes dotter. För jag älskade ju speedway, hängde på Vallen och kollade när brorsorna spelade hockey, smällde ettöressmällare, skrapade knän och skar mig och framför allt så höll jag ju på med musik när jag inte höll på med annat...

När vi flyttat ut till Vätö och man hade 8 km till närmsta kompisen så var man ofta hemma på kvällarna och vad gjorde jag ofta då? Jo - jag broderade! Ingen av mina kompisar visste om min passion för detta... och jag tror inte det är så många som har koll på det nu heller... Det är väl kanske inte det man sätter likhetstecken för med mig...

Jag har tappat bort mitt broderande mellan varven som vuxen men går ofta in och tittar på dom - bara för att konstatera att de jag vill göra kostar ju flera hundra kronor! På extrapris!!! Köper något litet ibland. När jag satt i Fullmäktige hade jag ett "evighetsprojekt": en tavla som Storprinsessan skulle få. (Och ja, det går utmärkt att lyssna på debatten och brodera samtidigt...) Varje budgetfullmäktige, alltså 1 gång per år höll jag på med detta broderi...det tog lång tid att få det färdigt...haha. Men suget har blivit större och större - och här om veckan, på en köp- och säljsida för dom som är bosatta inom Norrtälje kommun kom det en dag ut ett tiotal broderier - för 50:- styck så jag köpte 5 stycken och idag hämtade jag dom :). 5 dukar, tror det var 4 löpare och nu ska det bli brodera av. Inte minst är det bra för mina fingrar som på grund av sjukdom har mist en del av finmotoriken och det är jättebra träning säger sjukgymnasten. Visst - det tar längre tid men eftersom att det går långsamt är jag också väldigt noggrann...

Det ska bli så roligt!

Hittade efter ett tips från en "kompis" en jättebra sida där man säljer saker i kampanjer :D. Just nu har dom bland annat kampanjer för Odd Molly, smycken från Pilgrim, snygga väskor från Pipol's Bazaar, kläder från Tremenda och en massa andra spännande kampanjer - och det är för det mesta mellan 50-70% av priset - jag menar - kan det bli bättre än så???

Här hittar ni Camprade som sidan heter :)

Nej, nu har de smärtstillande börjat verka lite (observera liiiite) så jag ska försöka få lite sömn... på soffan... Sov i sängen inatt och har hela dagen gått som en kråka (eller som morbror Arne som vi skämtsamt säger här i familjen) och smärtan har varit konstant.. och total... men men - vad gör det en dag som detta när jag har köpt 5 stycken fina broderier till priset vad inte ens den minsta kostar???

Broderia, brodera - fy sjutton vad jag är bra!

Puss, kram, god natt och sov gott < 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!