lördag 1 september 2012

Förflyttning...

... av Lillprinsessa och Pebbles med föräldrar...

Idag har vi påbörjat operation flytt... av möbler till Storprinsessan. Alltså till Molde! Hon och Svärprinsen ska flytta ihop i en egen lägenhet. I somras när hon var på Torpet köpte hon en del möbler och vi var ju på den där auktionen då det köptes låda efter låda. En del saker valdes också ut här på Torpet, såsom den superläckra gamla skivspelaren från typ 1920-talet. Släpvagnen packades förra helgen av min kusin och hennes kille så att vi skulle komma iväg så tidigt som möjligt i morgon - för just nu är vi på Torpet.

Det är med lite blandade känslor för Prinsen är hemma ensam i mer än en natt. Han är ju 16,5 år, en lugn och stillsam kille och fullt kunnig i matlagning. Fyllde kylskåpet med mat han tycker om och kan laga själv och lite pengar fick han också för säkerhets skull. Pratade med en kompis i byn som ställer upp om det skulle vara någonting akut. Skönt med kompisar man kan lita på. Anledningen till att Prinsen är hemma är för att han valde det själv - han ville inte lämna missemojjerna själv (med kattvakt) och hade ingen lust att sitta i bil så många timmar. Jag är säker på att detta kommer att gå bra, de har ju varit ensamma tidigare men det är bara en gång han har varit själv hemma över natt och det var nu i veckan. Men jag litar helt på min son och backup finns ju som sagt var. Och mobiltelefoner...

Lillprinsessan ville (självklart) följa med. Hon har varit ledig torsdag och fredag från skolan som kompensation för skollägret på Rävsten så vi behövde bara ta ledigt för en dag. Vid 10-tiden lämnade vi hemmet för en lång resa i bilen. Skönt är att jag inte är den som kör - irriterande är det dock för fadern håller alla hastighetsbegränsningar :P. Men å andra sidan - från Torpet ska vi ha släp och sen är det ju norska vägar som gäller... och de är ju inte de bästa och går inte att jämföra med svenska vägar... På vägen upp pratade jag och LillPrinsessan om det faktum att vi har namn på alla rum här uppe på Torpet. Det är hörnrummet, trebäddsrummet, kakelungsrummet, Nitan och Stures rum, Mormor och Morfars rum, Lotta och Ragges rum, Ärtans rum... på själva Torpet. I Karins hus har har vi Cilla och Lasses rum, pojkarnas rum, Småtjejernas rum, Stora tjejernas rum, Gästrummet och Pebbles rum... Sen har vi ju bagarstugan... Ja, det är rätt många sängplatser... ca 27 stycken... men det behövs då vi brukar vara många här uppe men just nu är vi bara 4 stycken...

Men vad gör det när man ska få åka till Molde och träffa Storprinsessan? Hon är värd varenda långsam mil i bilen. Jag ser så fram emot att få träffa henne och Svärprinsen, se deras nya, gemensamma boende, träffa hennes hyresvärd och de andra vännerna och föräldrar.

Hela vägen upp var ändå rätt underhållande då jag hade en mycket trevlig sms-konversation med Sötnöt. Ni vet en av de där människorna som har en stor bit av ens hjärta. Som man liksom inte vill vara utan. Man kan inte leva med dom men man kan inte leva utan dom. Vi brukar skicka rätt, hm.. gulliga sms till varandra då det inte är så ofta vi ses men sms skickar vi desto mer. Och pratar på msn... skickar musik, filmer och bilder till varandra... Vi har alltid hållit på så - det är vår grej liksom. Nu var det länge sen vi träffades men snart är det dags igen och det är ett återseende som hela jag längtar till... och det vet jag att Sötnöten gör också :P.

Det var rätt tur att jag hade Sötnöten i "luren"... handen eller hjärtat idag då det är vissa saker som inte stämmer idag i själen. Men det är väl så det ska vara med mig och för mig antar jag...

Idag lyssnar vi på Sveriges bästa jazz:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!