torsdag 4 oktober 2012

Marknaden är äntligen...

... avklarad... nästan vill säga.

När man var liten så väntade man minst från augusti på att den skulle komma - Marknaden med stort M - i varje fall för oss som inte bodde i Rimbo och i våra ögon... tja - vem sjutton ville bo i Rimbo??? Där flög ju tom kråkorna upp- och ned för att slippa se det... Rimbo hade/har sin egen marknad - som till råga på allt var större än den i Norrtälje :(. Men de flesta av oss, i varje fall vi som var bussburna, kom ju aldrig till Rimbo marknad - våra sista bussar gick ju redan vid 16.25 (piiiip). Men eftersom att våra bussar gick hem så tidigt så fick vi också ledigt efter kl 13.00 på marknadsdagen. Norrtälje marknad inträffar alltid första onsdagen i oktober och Rimbo marknad första torsdagen. Var fjärde år så är Rimbo marknad för Norrtälje - annars fick ju vi i varje vara först med att ha stora höstmarknaden :D.

Man längtade som sagt var enormt till denna marknad, sparade varje veckopeng och tjatade till sig extra pengar av mor och far. Man nästan sprang ner för backen från Roslags för att komma fram. De senaste 7 åren har marknaden legat nere i hamnen - men det var sjutton så mycket mysigare när den låg inne i stadskärnan och jag vet att man har rätt långt framskridna planer på att flytta tillbaka den till stadskärnan eftersom att det finns väl ingen som tycker det är kul när den ligger i hamnen... När man väl kom ner så gick man sin runda, många av stånden stod på samma ställe år efter år. Man köpte munkar på ett ställe, man kollade (och köpte) rockmärken på ett, tavlor på ett annat - man hade full koll på vart man skulle gå för att komma till de bästa stånden. Man fascinerades av diverse torktrasor, dammsugarmunstycken, moppar, skor som visades av människor med en sällan skådad svada! Alla pengar man sparat under flera månader tog slut i ett nafs och till slut hade man ont i fötterna och ryggen kändes som den skulle brytas av vilken sekund som helst då ryggsäcken ofta blev full av diverse... skräp???

Ibland hoppade man att åka hem med bussen och väntade på att modern och fadern skulle komma från jobbet och så visade man vart alla de där ställena som innehöll saker som i varje fall mamma ville ha fanns (för naturligtvis så hade jag kollat in det medan man drog omkring med kompisarna...).

En sak att köpa på marknaden var brända mandlar! Jag älskar brända mandlar... men det ska vara dom man köper på marknaden och inte de som tex finns i naturgodishyllan. Så det blir inte så många påsar brända mandlar per år... ibland bara 1 påse. Men då är det ju också "fest" på dom :)

Så blev man vuxen och de "viktiga" sakerna man skulle köpa ändrades... Då var det strumpor, torktrasor till mig och inte bara till mamma. Den obligatoriska hjortronsylten som man sedan såg till att äta så lite av att den räckte i nära 1 år, vintermössor till barnen och annat smått och gott...

Idag är det en rätt billig affär att gå på Norrtälje marknad: 2 påsar brända mandlar för 50 spänn, 1 supersalt lakritsrem för 20 pix, 3 tennisbollar, julservetter och en liten kattleksak.... Så den totala summan för dagens marknadsbesök blev en hundring blankt... I morgon ska jag dock gå på Rimbo marknad för tredje gången i mitt liv. Lillprinsessan ska dit med sina kompisar och eftersom att det är ca 4 mil bort och inga bussar som passar ihop går så åker jag ju självklart och hämtar henne - och måste ju köpa ett skärp innan jag blir vansinnig... Det enda skärpet som fungerar riktigt - går numera 1½ varv runt och slutar på ryggen...  Det andra skärpet jag har innehåller nickel och även fast jag målar det med nagellack så reagerar jag mot nickel... Så jag kollar väl in marknaden innan jg tar med mig sötsnuffsan hem...

På den tiden jag gick på marknaden som liten köpte jag maxisinglar. En maxisingel som jag köpte var med Grandmaster Flash & the furious five... Brukar söka efter den ibland och kolla om jag fortfarande kan hela texten... och svaret är ja! det kan jag... Hittade den på Youtube i helgen... och ungarna kollade frågande...; Sen när lyssnar mamma på rap??? Vet inte - men den här älskade jag (och deras låt Rappers deligth). Texten är viktig i den här - och den är fortfarande viktig och ständigt rätt... och det är nog den enda raplåten som jag kan...;


Nej, nu dags att sova - i morgon är det ju marknad igen...

3 kommentarer:

  1. Vilt-Hasse? Han brukar också vara på marknaden på Piteå dansar och ler(PDOL). (Eller Piteå super och spyr som den i bland kallas inofficiellt av en del.)

    SvaraRadera
  2. Skulle nog tro att Korv-Hasse och Vilt-Hasse är samma person... Och nog var han på marknaden alltid... Med samma svada som vanligt :)

    SvaraRadera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!