fredag 30 mars 2012

En stor del av denna kväll...

... har jag tillbringat i telefon med vänner :) Sammanlagt 2 timmar och 39 minuter för att vara exakt. Det måste vara veckans mest välanvända tid - om man räknar bort att världens mest underbara person skall hämtas på lördag kväll på Stockholms central.

När jag växte upp fanns inte datorer och inga mobiler. Man använde telefonen helt enkelt när man ville meddela sig. Kanske därför som samtalet blev så långt ikväll? Varken jag eller Vänner har ju vuxit upp under mobiltelefonens tid, att alltid vara anträffbar och sms. Det var så mycket att prata om idag, det liksom  bara bubblade ur oss. Det är konstigt att man kan träffas men ändå tillbringa timmar i telefonen... Under tiden vi pratade i telefon hann jag steka middagens pannkakor, äta desamma, ta ut tvätten, mangla 6 stycken lakan och 2 gardiner. Vika de lakanen som torkat, hänga de klädesplagg som skulle hängas, lägga tillbaka draglakanet och dricka 3 muggar med kaffe :) Det gäller att vara effektiv när man ändå har ångan uppe liksom.

Det där med att mangla lakan är en fix idé som jag har - de ska helt enkelt manglas. Väns mamma sa en gång "att alla manglar dukar och lakan". Vän svarade nej så Vän blev besviken när jag sa att jag gör det :P När jag var liten "drog" vi alltid lakanen, vi syskon fick tidigt hjälpa mor med uppgiften. "Ta tag i hörnen, gå så långt bakåt du kan, och sen själva flaxen. Vik ihop, sen en tillbaka på varje sidan, krynkla ihop det, luta dig lite bakåt och dra utan helvete. Veckla ut, vik upp rätt sida" och sen vek mor ihop det som det skulle vikas och sen rullades det till rullar... Mormor lärde mig att mangla lakanen med samma vikning när jag bodde där då jag var mellan 18-20 år och efter det så har jag alltid manglat mina lakan. Det år jag var utan mangel så strök jag dem istället - jag hatar att sova med skrynkliga lakan helt enkelt så det var ju tur att det boendet inte var längre än 1 år och några månader. . Som tur var har jag en uppsjö av lakan då mor genom alla år överöst mig med lakan, 2 av varje för dubbelsängen, så de jag har räcker ett bra tag innan de tar slut och jag måste ta ett nytt tvättrace av lakan. Just nu är de slut eftersom att det varit minusgrader i verkstan där jag har snöret för lakanen men nu är jag på  G. Hittills den här veckan har jag manglat 12 st :)

Ett av kvällens samtal avhandlade bland annat den oerhört komiska kommentaren som lämnades här igår. Som hon sa - "den personen som lämnat den kommentaren känner dig verkligen inte. Är det någon som gör tossiga saker och som vågar stå för att du gjort dem är just du. Skit i kärringen i fråga, hon är bara avundsjuk för att du vågat leva ditt liv till fullo. Och vad då lögner? Vi som varit med, är vi också lögnare då? Spännande att bland de roligaste sakerna jag gjort i mitt liv helt plötsligt raderas av någon som inte vet ett skit"

Men i övrigt pratades det nog en hel del om föräldrar som inte kan se att deras handlande går ut över deras barn. Det är sorgligt när en del föräldrar baktalar eller förvränger ord för att på något sätt tillfredsställa ett sjukt behov hos sig själva. För vad är det annars för fel på dom?

Jag kommer aldrig någonsin förstå mig på varför en del föräldrar använder sina egna barn i elakt spel. Inte förstå varför en del föräldrar har så svårt att se vad som är bäst för deras barn. Ett barn har 2 stycken föräldrar, i varje fall de allra flesta. Såvida en försummelse inte förekommit så är man som förälder skyldig att svälja sina egna oförrätter och se till att det finns ett fungerande umgänge. Jag skulle aldrig låta mina barn få lida för att jag och deras far inte lever ihop längre. Jag vägrar konsekvent att prata skit om deras far inför mina barn. Jag har alltid sett till att mina barn har kontakt med sina mor- och farföräldrar. För det är inte jag som är viktig - det är mina barn som är de viktigaste!

Det är faktiskt inte svårare än så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!