fredag 9 november 2012

I öppna spisen brinner det...

... och värmen sprider sig i vardagsrummet. Jag älskar min öppna spis och lägger väl kanske onödigt mycket pengar på ved säger någon klok människa men speciellt under den mörka årstiden tycker jag att det är så mysigt att sitta bredvid den öppna spisen och bara mysa. Ibland sitter Sniff och Liten Zelda på en pall bredvid och tittar på den tillsammans med mig - det är faktiskt hur mysigt som helst :)

Den senaste veckan har varit full med aktivitet - både hemma, i Storbyn och på nätet. Trots att jag varit sjuk... Det finns ju vissa saker som helt enkelt måste göras, jobb som inte kan vänta, möten som faktiskt kräver ens närvaro. Det är ju ändå så livet ser ut...

Tvätta, stryka... Helt "plötsligt" har jag bara blusar - och de måste ju strykas. Det har blivit en grej att stryka dom på söndagarna då vi har repriseftermiddag/kväll på de programmen som krockat eller vi missat under veckan. Jag har tagit för vana att stryka dom direkt när de kommer ur tvättmaskinen för då håller sig strykningen bättre. 7 dagar brukar innebära 7 blusar - och till det kommer Lillprinsessans kläder som ibland också ska strykas... Jag hatar att stryka! Jag älskar att mangla mina lakan men jag hatar att stryka...

Veckan har väl dominerats av valet i USA... Jag brukar inte vara så politisk här när jag skriver. Det finns så många politiska bloggar och i ärlighetens namn är det inte många jag läser. Många av dom irriterar jag mig till döds på och undviker dom därför. Jag må vara fritidspolitiker men framför allt är jag en människa. En människa som inte är speciellt tråkig... Flera gånger, när jag talat om mitt största intresse förvånas folk, och jag får höra saker som "det trodde jag inte om dig" eller "det kunde jag aldrig gissa". Inte heller brukar de förstå det faktum att jag sjunger... gospel alltså... för min approach är väl inte direkt den mest kristna. Nu är vår gospelkör iofs en ABF-kör och det är inget måste att man måste vara kristen för att vara med (vi har tom några ateister i kören) - huvudsaken i kören är att man tycker om att sjunga och att man kan göra det på gospelvis... Personligen tycker jag att det underlättar att tro på det jag sjunger men det är jag det!

Men valet i USA var det. Jag är överlycklig över att herr Obama vann valet. Jag tror på hans politik och hans värderingar - och det är ju knappast någon nyhet för den som läst den lilla presentationen av mig där jag skriver att jag är röd. Ja, jag är demokrat - tror på alla människors lika värde, att alla ska ges samma förutsättningar oavsett härkomst, sexuell läggning, färg osv osv. Jag tror på ett delat, solidariskt ansvar för de offentliga värdena - för en dag kan det vara jag som behöver hjälp - eller du. Jag tror på ett jämställt samhälle med jämlikhet. Och därför tycker jag det är bra att en demokrat vann det amerikanska valet. Valet i USA ger också en effekt i hela världen - vare sig vi vill det eller inte. Det innebär att den som vinner valet i USA även ger effekt i Sverige... Och jag är övertygad om att Obama kommer fortsätta ha en bättre effekt än vad Romney skulle ha haft på Sveriges ekonomi. Visst, USA dras med en riktigt nedgången ekonomi just nu men det kommer säkert att ändras men politik tar tid... Politik ger inga quickfix's... det är ett av de fel som människan ofta gör - de tror att förändring kommer snabbt i ett politiskt system - vilket det inte gör. Eller i varje fall sällan... och när det gäller politik så gäller det att ha tålamod...

Under veckan har jag också lärt mig att republikanerna är väldigt dåliga förlorare... Jag har ett antal amerikanska vänner på Facebook, från början var det rena spelvänner men många av dom har jag nu även en mer personlig kontakt med. Många av dom har jag pratat om valet med, speciellt den senaste månaden. Jag lade tidigt märke till att den republikanska skaran var mycket mer defensiv än den republikanska. De har inte heller dragit sig för att idka rent skitsnack och att fara med lögner och tillfixade siffror. Saker jag då rätat upp med hjälp av mina vänner bland demokraterna. När valet så var över blev jag totalt utskälld av en del av dom för att jag hade mage att uttala ett stöd för Obama... But frankly - I don't give a dam. Detta är dock ingenting som enbart jag har drabbats av har jag förstått då jag har flera vänner som drabbats av precis samma... Och om det är så en republikan är i genomsnitt - så gläds jag ännu mer för att Obama, demokraten vann det amerikanska valet...

En annan sak som jag också diskuterat på FB den här veckan går i samma linje som min gästbloggare Jenny skrev om i föregående inlägg. Det lilla faktumet med föräldrar (läs mammor) som medvetet undanhåller barn från deras fädrer. Men även saker som går i linjer med detta - det faktumet att dessa mammor ofta har en hel Socialförvaltning i sin hand. Socialförvaltningar som faktiskt bortser från Barnperspektivet och inte verkar ägna de undersökningar som alla visar att barn som har båda sina föräldrar i sina liv tex har en bättre psykisk hälsa, klarar sig bättre i skolan eller håller sig inom lagens ramar. Man ser en markant skillnad i alla undersökningar som finns angående detta. Detta gäller även barn som har en annan fadersfigur men inte sin egen pappa. Detta går att läsa om inne på Folkhälsoinstitutet. Den här hållningen som Socialförvaltningarna tyvärr bidrar med bidrar till en rättsosäkerhet i Sverige. Men som tur var så ökar rösterna mot detta och vi är många nu som inte tänker tystna i frågan - och vi blir konstant fler!

Andra små saker i veckan som gått... kan ju vara att det nu börjar bli klart med det nya jobbet :) Några få saker som skall fixas till först bara.

Eller det lilla faktumet att jag nu är i en av de svarta klänningarna jag har som slutstation i operation viktminskning :D. En enkel men oerhört effektfull svart klänning. Den andra är jag snart framme på - eller nere i :). En klassisk svart klänning, en tidlös "lilla svarta" - jag bar den på nyårsafton när jag var 25 år och troligen kommer jag att ha den på nyårsafton 2012/13 också! Känns ju inte heeelt fel om man så säger...

Eller... det som mest upptar mina tankar förutom karlar och sex då... haha... nej, inte alls om sanningen ska fram - lyckan och längtan över och till att Storprinsessan kommer hem den till Lucia och ska vara hemma hos mor och syskon i 7 dagar. 7 dagar av rå om :) 7 dagar av att ha alla mina älskade ungar under samma tak. 7 dagar som kommer att innehålla cafébesök, julklappar, krogbesök (tror vi är uppe i 3 ställen vi ska till nu), Stora julträffen med släkten, julbak och julmat. Med andra ord kommer vår julafton inträffa några dagar innan jul i år - men det gör inget för min älskade stora prinsessa kommer ju vara hemma :D

Nej, nu har brasan snart brunnit färdigt och det är dags att krypa ner till värmen i sängen... Aldrig helt fel faktiskt... Fick en låt idag av söta Blondinen - kör den här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!