måndag 11 januari 2010

Jag ska skriva en bok!!!

Har så himla tråkigt att jag tror att jag ska skriva en bok. Fylla den med andras lögner och sen mina reflektioner. Jag kan ju även stoppa in en del lögner jag själv sagt. Jag har dock inga problem med att stå för saker jag sagt när jag varit arg på någon - det kanske är det som är skillnaden på mig och på andra, jag vet inte.

   En del människor har så svårt att bara vara ärliga. De är så osäkra på sig själva att de måste ta mig tusan ha ett inre tvång att göra andra illa. Sen har vi de människorna som är skenheliga. De där som ler lismande, framställer sig själva som guds gåva till mänskligheten - alla kategorier. Sen finns kategorin för föräldrar som ljuger för att barnen inte ska få ha en vettig normal tillvaro med båda sina barn. Den kategorin är tyvärr rätt stor och innehåller en hel massa sk sanningar. Det kapitlet i boken kommer nog bli rätt stort men troligen väldigt intressant. Efter det kapitlet kan ju kapitlet om föräldrar (mest mammor) som framställer sig som übermamman som sätter  barnen framför allt - men som faktiskt inte gör det. Kategorin inom "jag ljuger för att skydda mig själv från verkligheten" blir även den ett tungt kapitel. Boken kommer även innehålla ett kapitel om förtroenden, förtroenden är något man ger till en person man litar på och som man har just förtroende för. Förtroenden är inte till för att spridas men eftersom att de ofta gör det är det ett misstroende... många som släpper på förtroenden gör det i ren panik för att de tror att de skyddar sig själva. Kapitlet "vem beskyller jag för lögn" kommer bli ett intressant kapitel, tro mig. Det kommer finnas ett kapitel om någonting jag inte egentligen vet vad jag ska kalla det, har svårt att sätta fingret på vad det egentligen handlar om.... jaja, ni kommer att märka vilket kapitel jag menar.

Inledningsord: "Denna bok är skriven för dig som inte är medveten om hur dina lögner faktiskt kan förstöra människors liv. Försök vakna upp och inse att lögner är aldrig en väg att gå. Har du ljugit gör du bäst i att när lögnen blir avslöjad erkänna din lögn då människor har en tendens till att bli arga dels över lögnen men även för att du ljuger för att slingra dig ut ur den. Kontentan av detta blir således Ljug och stå för det! Ta stormen och ilskan som kommer - försök att vara ärlig. Man tjänar aldrig på att ljuga för någon annan. En vit lögn kan ibland vara i sin rätt men en vit lögn är inte lögner som är avsedda att skada utan för att skydda. I meningen skydda som liten. Jag kommer i kapitlet om olika typer av lögner att försöka klargöra vad jag menar. Min förhoppning är att just du kommer att få dig en tankeställare när du läser det jag skrivit. Då har i varje fall jag uppnått ett mål med min enkla skrift - jag har fått dig att rannsaka dig själv. Förhoppningsvis - men du kanske fortsätter gömma dig bakom lögner och skylla på andra... i det fallet tycker jag synd om dig..."

Så vad tror ni om min idé? Med tanke på hur många lögner det faktiskt finns och som florerar kommer ju denna bok inte bli så svår att skriva... jag lägger ut mina kapitelembryon här så kan ni reflektera till dom...

Kram kram alla ni som vill ha en kram
(ni andra - får en spark i häcken...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!