söndag 3 januari 2010

Tänk så det kan bli...

Kom alltid ihåg att glömma de saker som gör dig ledsen -
Men kom ihåg att minnas de saker som gör dig glad.
Kom alltid ihåg att glömma de vänner som visat sig vara lögnare -
Men glöm aldrig de som stått fast vid din sida.
Kom alltid ihåg att glömma svårigheter som kommit i din väg -
Men kom alltid ihåg de välsingnelser som kommer varje dag

Så skrev jag på min Facebook och se vilken reaktion det blev...
Tänkte att det hela behövde lite förklaring...

Kom ihåg att glömma de saker som gör dig ledsen -
ja - varför ska man minnas dem? Nu minns man dem ju naturligtvis men man behöver ju inte hänga upp sitt liv på dem. Det är ju onödigt. Skapar bara bitterhet och ger intrigmakerskorna fullt spelrum.
Så jag väljer med andra ord att minnas de saker som gör mig glad. Såsom att jag har underbara ungar, underbara människor i mitt liv som känner den verkliga jag. Jag har äntligen fått en någorlunda vettig tillvaro.

Kom alltid ihåg att glömma de vänner som visat sig vara lögnare -
Ja, det där med lögnare. Allt för många ljuger för sin egen vinnings skull. Jag är ju så himla godtrogen med att jag lyssnar på dem. Men tar jag till mig det de säger? Nja, det ska jag nog inte påstå - jag är rätt misstänksam av mig. Så fort någon börjar komma med "guld och gröna skogar" lögnerna börjar jag lyssna och analysera istället. Vad av det jag fått till livs kan tänkas vara lögn? Eftersom att jag avskyr att bli beskylld för att fara med lögner - avstår jag helt enkelt ifrån att fabulera ihop sk sanningar. Tänk så ont det gör i den människa det berör när den får reda på de sk sanningarna. Och rent logiskt - varför ha vänner som ljuger för dig?

Minns de människor som funnits där som en trygg punkt i stället. Ja, det känns så mycket bättre. Det är ju de man tex kan diskutera det man fått sig livs av en lögnare. Det är ju dom som stannar kvar. Det är ju dom som vet sanningen om en själv. Det är ju dom som säger sanningen. Och det är sanningen jag vill ha.

Sen kommer det där sista då:

Kom alltid ihåg att glömma svårigheter som kommit i din väg -

Nej, jag glömmer faktiskt inte svårigheterna. Jag går igenom dem, analyser dem och sen lägger jag dem till handlingarna. Ibland tar jag fram dem och går igenom dem en gång till. Nu har jag lärt mig vad som är svårt och vad som är lätt i livet. Svårigheterna är en del av det som skapat mig till det jag anser mig vara idag - en kvinna som lever sitt liv. En sann kvinna.

Men kom alltid ihåg de välsingnelser som kommer varje dag -
Ja, jag minns alla de välsingelser jag fått genom livet.

Det konstiga var att denna lilla skrift kom att bli ett underlag för en diskussion. Hur går man vidare, ska man gå vidare? Eller ska man gå vidare efter ett tag- när man gått igenom allt? En stor fråga. Jag tror fullt och fast på att en del sanningar mår bäst av att få vara begravda. Lögner behöver man däremot nog reda ut lite. Tänk så många det är som går i direkt försvarsställning för att misskreditera någon annan. Om en lögn kommer fram blir genast budbäraren anklagad för lögn... så himla onödigt - har du sagt något så har du ju det. Räkna med att den som är lögnens egentliga mottagare blir förbannad på dig. Ja, säger du för mycket så ligger du ju riktigt illa till till slut. Så är det ju alltid. Nä - stå för det du sagt istället så lägger sig stormen snabbare...

Det var nog därför jag aldrig blev högre politiker än vad jag blev- jag är alldeles för fast vid att spela ett rent spel... that's me...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!