onsdag 13 januari 2010

Ville ju bara....

Meddela mig lite... ni vet, så där som man gör ibland...
-10 ute och vackert väder... tittar ut genom fönstret och förbereder mig för att gå ut så småningom för att handla lite mat och sånt som man måste ha. Strumpbyxor på... Tittar på bilen som ser ut som en iskall igloo - jaja, det får väl gå.

Mina barn är så olika... i varje fall de två som bor hemma nu...
När vi skulle fixa i ordning i Fjompens rum blev jag lite irriterad - lite lätta saker i sängen hade blivit massor med saker som gjorde sängen jättetung. Till saken hör att hans säng är av den modellen att den har förvaringsutrymmen under sig så när vi nu skulle försöka få sängen på plats efter målarens färdigställande så gick den knappt att flytta en millimeter... suck... vi kom lite på kant jag och sonen där men det redde ut sig. Fjompen samlar på allt!!! Har jättesvårt att skiljas från sina saker - de är så fyllda av minnen.

Lillfjompan är tvärtom...
henne får man hindra från att slänga saker. Nu när vi har flyttat tror jag hon fyllt 6 säckar med saker hon inte ville ha kvar. I det stora hela tycker jag att det är okej men ibland rycker jag in och säger stopp, inte den eller det. Det enda hon har haft svårt att skiljas ifrån är sina gosedjur men det verkar ha lättat lite nu.

Storfjompan samlade en hel del som liten men jag tror hon har lärt sig nu. Hon försökte i varje fall få bukt med brorsans grejer när hon var här.

Själv - ja, jag står väl mitt emellan dom alla 3. Jag har svårt att skilja mig från saker som är praktiska. Jag har tex ett överskåp fullt med burkar och flaskor. Det ser ju inte riktigt klokt ut när man ska in där för det är ju lixom överfullt, speciellt fundersam över detta kan man ju bli runt vår... Varför sparar jag på dessa glasburkar? Jo - vad ska jag annars lägga min sylt i? Och vart ska jag hälla upp min saft om jag inte har flaskor? Därför har jag ett gäng till synes mkt omotiverade glasburkar och flaskor i ett skåp. Sen har jag andra saker som finns i källaren. Det är saker från när jag var liten och när barnen var små. Och dom är genomgådda... och de får nog stanna där.

Nu när jag flyttat måste jag ju skärpa mig. Jag delar ju rum med vardagsrummet. Jag är ju rätt så bra på att hantera verktyg så jag har stora funderingar på att bygga mig ett sängskåp. Just nu letar jag ritningar över ett på Internet. Att köpa ett är inte att tänka på för de är verkligen svindyra i inköp. Hittade ett billigt igår - endast 6.000 pix... blir inget sånt. Men om jag när bollhänderna är borta tog mått och köpte material så borde jag kunna göra mig ett själv. Då kan man ju i varje fall få bort sängen på dagarna. Visst har jag mitt drapperi över hela rummet (vill helst inte ha det) och jag har ju mitt krypin men det skulle nog kännas bättre om jag hade ett sängskåp. Det kommer nog ta tid att göra det men jag får väl klura lite på det...

Ikväll ska jag se på TV kl 20.00. Programmet heter Uppdrag Granskning och det tar ikväll upp de utförsäkringar som skett nu och de senaste året. Jag kommer att bänka mig med spänning och se på detta program...

Tjing, tjing...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!