lördag 18 augusti 2012

Älsklingar, Sötnötar, Prinsessor...

... Prinsar, Gurkor, Sötnosvänner, Hjärtevänner, Trasselsuddar osv, osv - i all oändlighet!

Japp - för så är det. Jag sätter namn på alla mina vänner, kärlekar, familj och annat löst folk. Ibland är det nog lite svårt för människor i min omgivning att förstå vem det är jag pratar om men själv har jag en väldigt klar uppfattning om vem det är som avhandlas för tillfället. Satt här om dagen och läste igenom några inlägg jag gjort här på bloggen och konstaterade att jag är inte riktigt konsekvent i vem jag kallar vad - men jag har alltid koll på vem jag avser - och detta är helt avsikligt... men kan ju förstå om det kan verka förvirrande för andra. De enda som inte byter namn så ofta är Prinsessorna och Prinsen :).

En person som i ett inlägg heter Älsklingen kan i ett annat heta Sötnosvännen för att i ett tredje heta Hjärtevännen eller Trasselsudden och så vidare. Det är inte bara här jag benämner människor vid dessa namn utan jag säger det även till dom. Älsklingen sa en gång att "jaha - idag är jag Trasselsuddden - förra gången var jag Gurka - ska bli spännande att höra vad det blir nästa gång vi ses eller pratar med varandra...".

Har alltid gjort detta... kanske beror det på att min far under min uppväxt kallade mig för en hel massa namn och jag hade koll på dom mesta. Som Pebbles - det var vad jag kallades av mina föräldrar när jag var riktigt liten. Det finns till och med inskrivet på ritningarna på huset som jag växte upp i som pappa byggde själv. Äldsta brodern fick behålla sitt namn på ritningen med sen finns Pebbles och Bam-Bams rum: alltså jag och min mellanbror. Där emellan hette jag massa andra saker men även mitt eget namn eller Prinsessan. Motiveringen till detta var alltid att "kärt barn har många namn" - ett rätt vedertaget begrepp...

Vissa människor är jag nog lite mer konsekvent mot i benämning men på något sätt ändå inte... Men huvudsaken är ju ändå att jag vet vem jag menar :P. Ibland får jag någon fråga om vem jag pratar om men oftast väljer jag att hålla det för mig själv. Det ligger nog en del i det som Trasselsudden benämner som mystiskt - det där med att jag håller en del saker för mig själv - för alltid retar det någon... Jag tycker inte om att vara som en öppen bok utan vill behålla en del saker i min egna sfär. Eller som Älsklingen sa: "Du är som en godisburk full med bara gott, åtråvärt godis och man blir aldrig besviken på vad man stoppar i munnen. Man vet aldrig vilken smak det är förrän man smakat på den..." och ja - det är en rätt fin komplimang faktiskt och den är nog rätt väl beskrivande för den person jag är...

Men för den som söker svar på vem det är jag avser i specifika inlägg blir det ju rätt svårt antar jag för den gissningen som kanske var rätt en gång - kan ju vara helt fel en annan gång då det kanske inte alls avser samma person. Det finns egentligen bara en sak som är säker om dessa namn som inte är rent negativa i sitt uttryck: de sitter på personer jag tycker väldigt mycket om! Men det kan vara rena kompisar (manliga och kvinnliga), det kan vara en man jag tycker om, en vän i periferin eller en oerhört god vän. Manlig som kvinnlig som sagt var. Det finns några som har fasta namn, som Smugglingarna nr 2-4. Jag är ofta öppen då jag skriver - men föremålen i texterna ändrar sig. Det blir nog rätt lätt så då jag umgås med både kvinnor och män - som delar namn. En älskling kan lika gärna vara en kvinna som det är en man och snälla - utgå inte ifrån att det är någon form av sex och samlevnad inräknat i benämningen. Det behöver det nämligen inte alls vara...

Förvirrande? Javisst - men det är ju precis det som det är menat att vara... Jag är ingen öppen bok, kommer aldrig att bli någon öppen bok utan jag kommer att fortsätta vara det som SötnosVännen säger: en mystisk, åtråvärd kvinna som man inte kan få nog av om man redan fått smaka på godisburken... Sexuellt? Kanske... Behöver absolut inte vara det... Eller när Trasselsudden säger: Vad är det med dig som gör att man bara inte kan släppa dig? Haha... inte en aning men när just denna Trasselsudd säger det har det i varje fall med någon form av kärlek i förhållandeform att göra i början... för en så där typ 25 år sen... Jag har rätt många sådana som jag samlat runt mig, sådana som funnits mer stadigt i mitt liv - men som nu finns där som någon form av... någonting. En del kanske mer förvånande än andra men det är ju min ensak. Jag släpper dom inte för något i världen  och män i förhållanden har fått finna sig i att dessa personer på något sätt figurerar i mitt liv - sen är det upp till mannen att lita på mig för jag vet att jag gör inget dumt... Det är ju bara vänner - med lite ovanliga namn kanske...:P

Men hur ser kärlekslivet ut då? Jodå - det finns någon i hjärtat som har en större plats än någon annan...

Ännu en låt med Train - är fullkomligt förälskad i den:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!