tisdag 7 augusti 2012

Sommar, Sol, Musik...

... och att förlänga sommaren :D

Sommaren är inte den bästa årstiden för mig för naturligtvis har jag ju typ den enda reumatism som mår bäst i kyla (???). Vem fan har hört talas om en reumatism som tycker om kyla, liksom? Vet att man kan ansöka om bidrag till att åka till typ Canarieöarna när man har reumatism - undra om man kan få för att åka till typ... Grönland också? "Hej, mitt namn är XX och jag behöver åka till Grönland för att kyla ner mina heta höfter..."... Eller så får man väl åka till typ Kiruna, Östersund, Umeå, Piteå, Skellefteå eller varför inte Treriksröset för att få lite lindring?!. Undrar om man kan få hjälp mot heta höfter där...??? Skellefteå är ju en av damens favoritstäder så får väl ringa till en av hjärtevännerna och fråga om han kan ta emot fröken med de heta höfterna :P. Varför kallar jag dom dom heta höfterna? Två anledningar: på förekommen anledning av ett antal kommentarer om min uppenbarelse har jag förstått att de är just heta :P - men även för att de är varma när de är inflammerade. Men ett par heta höfter behöver ju inte ha en negativ inverkan på livet :)

Sommaren är helt okej faktiskt... Allt det ljusa gör att man ju liksom suger åt sig lusten att fortsätta vara en glad person. Jag tycks ha lyckats följa efter solen denna sommar - eller det kanske är så att den följt mig? När jag var i Göteborg - ösregnade det här hemma... När vi åkte hem igen - ja, då kom regnet tillbaka till Göteborg :P. Under perioden ungarna var hos farmor i Skellefteå hade jag sol här hemma - men de hade också sol i Skellefteå. Det var typ den perioden då jag var i Göteborg som det som sagt var felade här hemma... Under tiden ungarna var borta inträffade en del festliga tillfällen utomhus - alla under en klar, nattsvart men stjärnklar himmel. Det var Nostalgifesten, Jazzfestivalen, Tjejmiddagen, Madonna, nattbad och lite övrigt bus. Då var regnet i Hälsingland i stället... Åker upp till Hälsingland - och tar med mig solen (eller om det nu var så att den följde mig...). Typ 1  ½ dag med regn :). Spelmansstämma i regn är väl inte det roligaste men det händer ju ibland. Men vi njöt av Roger Pontare hur som helst. Hela han är ju faktiskt en upplevelse - inte bara att se utan även att höra. Han har ett oerhört brett register både på röst och låtmaterial. Det var en blöt tillställning men hade ju torra fötter när jag kom hem i varje fall...

Prickig kavaj, hängande pung, leopardmönstrade dojs...
(Suddigt foto - jag vet men att fota i ösregn = oenkelt)

Jazzfestivalen avnjöts på lite olika ställen i Storbyn. Favoritbandet spelade som vanligt På Stället men kvällen avslutades med ett grymt bluesband på På G. En av fördelarna med att lyssna på musik och vandra runt i Storbyn är att föräldrarna bosätter sig i Hälsingland på sommaren så jag behöver liksom inte skaffa någonstans att sova hos någon kompis eller på annat ställe. Vilket gör att jag kan vara så osocial som jag är när jag hänger mig åt musikens underbara värld och behöver liksom inte ta hänsyn till någon annan... Jazzfestivalen pågår ju från fredag till söndag så det är ju en hel helg som försvinner in i musikens töcken :).

På G har livemusik varje helg, tror det är i princip hela året runt, vilket är helt grymt när man tycker om att lyssna på musik. Roligast är det alltid när det är Powertrio som spelar, grymma, säkra, guld och ös! Kan ju liksom inte beskrivas på annat sätt... Sen inträffade ju den här magiska tillställningen kallad Blues- och Rockfestivalen. Den där som faktiskt slog den efterlängtade Madonna-konserten. Här har man, ända sen MexiMulle satt och hoppade i sängen bredvid mig i Lillstugan och pratade om tjejen hon hört (Madonna)  velat se Madonna... Det har varit den jag på något sätt haft kvar att se av de jag velat se. Finns säkert någon jag glömmer nu men i den första tanken så...: Deep Purple har jag sett 3 gånger, Bruce Springsteen 2, Eagles 2... John Fogerty 1 gång. Rod Stewart, Queen (med Freddy Mercury), Robert Wells, Glenn Miller Orchestra... Med Storprinsessan såg jag hennes stora idol som liten, Carola och med min kusin Carina var det hennes favoriter, Herreys... jojomensan! Lasse Berghagen, Lill Lindfors, Jan Malmsjö, Melodifestivalen finns med bland de svenska som jag velat se och sett... Sen alla jazzband jag lyssnat på, alla rockband man sett och all blues man liksom... insupit :D... blandat med allt annat jag sett och lyssnat på...

Då jag när jag växte upp hade konstanta fribiljetter till alla Europekonserter jag ville se så har jag sett dom ett antal gånger så att säga men även Trance Dance och Tone Norum som ingick i samma skivbolag sågs med stor förtjusning av ung Pebbles. Att i den då största musikätaråldern ha en nära släkting som hade skivbolag och som anordnade konserter var liksom inte fy skam... ibland tog jag och min kusin med oss några kompisar för att förgylla deras tillvaro, haha. Sky High finns också med på listan av avverkade band som setts flera gånger. Ändå tillhör varken Europe eller Sky High favoritmusiken... En av de sämsta konserter jag sett men även på många sätt den roligaste var den med Duane Loken på Gröna Lund. Han spelade med i 1 (!) avsnitt av guldserien "Macahans" (vi kallade serien så hemma hos oss...) och försökte sig på en karriär som musiker och spelade då bland annat på Gröna Lund. Som alltid hade jag och min kompis fribiljetter (vi hade fribiljetter till alla konserter där 2 somrar i följd och såg en herrans massa band jag idag inte ens kommer ihåg....). Vi intervjuade bland annat denna indianpojke för en skoltidning i Sollentuna och tog en massa kort som ligger i någon av minneslådorna här hemma. Och han var inte på långa vägar lika snygg i verkligheten som på TV i varje fall  :~)

Har nog som ni förstår alltid älskat att gå på konserter :). Ibland när man pratar med människor om det här med att gå på konserter kommer frågan upp om man tycker det var "bättre" när man var yngre eller om man har större utbyte av det som vuxen och förståndig... Men herre gu' - jag kanske är vuxen på papperet men när det gäller förmågan att ta till mig och försvinna in i musiken tror jag aldrig att jag blir sk vuxen... och förståndig? När det gäller musik? Pyttsan!

När det gäller det där med att uppleva musik är det nog så, alla konserter och festivaler till trots, att detta årets bluesfestival slår det mesta i musikväg. Fick en stor del av spektrat av den musik jag tycker om presenterat för mig. Fredagskvällen var det mestadels rock och, hm... annat bra som reagge och ska: Minnah Karlsson, The Van Desh, The Fix och Ska n' ska. Den var riktigt bra men det som var en helt otrolig upplevelse var ju ändå lördagen. Det är inte bara musiken som gör ett band eller ett uppträdande - det är ju hela kitet om man så säger. Så när man ser grabbar som The Troubled Three var det fler än jag som blev helt... fascinerade kanske man ska säga:

Man kan lyfta basen om man känner för det...


Grabbar in action liksom...
(För dom som inte fattat: Scenshow!!!)



























Nästa favorit: Wolfman Jack

 Sen var det nästa band, som jag totalt dansade bort med delar av grabbarna i Wolfman Jack, iklädd en TTT t-shirt (funkade just det hur bra som helst - vi hade nämligen alla likadana :) och inte fick på bild... Governor Andy!  Ett band vi egentligen inte tyckte passa in - både jag och grabbarna i Wolfman Jack tyckte att The Troubled Three kunde fått avslutat finalen :) men det gick grymt bra att dansa järnet till en perfekt kväll... Det var en period i livet då vi i princip bara lyssnade på reagge men svensk reagge har jag inte upptäckt förrän sista året och nu lyssnar jag på en del. Detta band hade jag dock totalt missat men reparerat skadan nu :P...



Så hur förlänger man nu då sommaren lite? Jo, man kollar upp vilka konserter av de som man önskar se mest som sker inom den närmsta tiden :). Så nu blir det förlängning på musiksommaren och planeringen ser ut som följer:

Vi börjar med Stockholm Gospel på Riddarholmen den 11 augusti och följer sen upp med
The Van Desh på Copperfields i Stockholm den 17 augusti. Det blir en lugn helg/er och sen ska jag följa med LillPrinsessan på Kapten Röd på Gröna Lund den 7 september som sedan fylls på med en Blidösundskryssning med Wolfman Jack den 14 september... Det blir säkert några tillfällen för att gå På G också och kolla in Powertrio :). Det som idag saknas i listan är TTT och Govenor Andy - TTT måste jag ju bara se igen och Govenor Andy vill jag nog se om rätt tillfälle ges så att säga... 

Bland allt detta ska jag hinna med min egen sång och den 1 september är med i planeringen av saker att göra. Gospel'n kör igång snart - och hur mycket har man inte längtat efter att få sjunga ut riktigt ordentligt sen vi gick på sommarlov...?

Bred musiksmak? Jag??? Hahaha... ja, det sägs så :D
7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!