söndag 5 augusti 2012

Bara så himla...

... nöjd!!!

Visst är det skönt när livet liksom är på en pinne? Det bara flyter på och även om man kanske har en del små problem som borde kunna lösa sig så känns de liksom inte? Det är inga stora problem, inga berg som ska klättras över, inga vakar som ska forceras eller övriga hinder som står i vägen för den stig man vandrar på :)

Tycker om när livet känns så här. Tittar ut över den nyslagna ängen, känner doften av hö och från blommorna, hör syrsorna spela och myggorna surrar men tycker inte om myggmedlet jag använder :). Tomatplantorna är fulla med små embryon till tomater, klockan är nästan 21.00, Sniffisen sitter ute och vaktar i trädgården - det är 19 grader ute, små slöjmoln på himlen och att sitta på altanen medan saften vi gjort av bären vi plockat i vår trädgård under dagen rinner av känns inte alls som "fy skam". Det kommer bli runt 7 liter saft när den är färdig och hälld i flaskor innan denna dagen är slut.

Köpte nya shorts på rean här om dagen - dagens största asgarv blev upprinningen till panikköpet - det gick helt enkelt inte att få dom att sitta kvar på kroppen längre... De gled konstant längre, längre och längre ner över benen och hur snyggt är det med ett skärp som går mer än 1,5 varv runt kroppen? Ett par snygga, knallrosa, korta shorts - naturligtvis i för mig en helt ny storlek, en sissådär 5 storlekar mindre än förra sommaren. Rensade ut en massa tröjor och linnen idag - de där som är i storlek XL och L åkte ner i påsar att skänkas bort då det inte är några fel på dom och de är knappt slitna alls. Längst ner hittade jag ett linne som barnen skapade åt sin mor för ett par år sen :). Det är ett rätt tajt, vitt linne där de målade en bild (familjens konstnär, Storprinsessan) stod för själva målandet - alla 3 för tankegången. Det är en bild av en bil och så står det "Rallymorsan" med stora bokstäver. Det är gjort någon av de första åren vi åkte GoCart på Torpet och jag självklart stod på prispallen... Jag har valt att spara det av nostalgiska skäl... Då jag ju skovat om vartannat i flera år och gått upp i vikt (utan att kunna göra något av det - Dercums, ni vet) så har jag utgått ifrån att det inte skulle användas igen... förra hösten var jag på väg att stoppa ner det i minneslådan men hade inte hjärta att "bli av" med det än - vilken tur för då hade det nog legat där - oanvänt i fortsättningen... Nu sitter det som smäcken! Bättre än när jag fick det och det passar perfekt med de nya, knallrosa shortsen :))

Det är rätt rofyllt att strosa omkring i trädgården och plocka bär. Röda- och svarta vinbär, hallon och krusbär innehåller denna sats av saft. I öronen stoppar jag de knallgula hörlurarna och idag lyssnade jag på The Troubled Three och Wolfman Jack medan jag plockade. Förra året lyssnade jag på gamla CD-skivor jag just hittat i en gammal låda med musik från 70-talet. Gick hur bra som helst förra året men det gick bättre med dagens musik. Musiken är aldrig långt ifrån mig, varken i hjärta, själ eller sinne :)

Bestämt mig för vad som ska göras denna vecka - både med barnen och själv. Det blir en tur till Linnés Hammarby utanför Uppsala - det är Lillprinsessans önskemål denna sommar. Det är det ställe som Carl von Linné bodde på sommartid och det är där han undervisade sina elever när han inte var ute på resa i världen. Alla hans blomsterbäddar är kvar, husen ser ut som dom gjorde då, herbariumen är kvar och det är en underbar utflykt. På torsdag är jag bjuden på Speedway i Hallstavik med en vän. Har (skäms på mig) inte varit där på många år nu men när man får en inbjudan "bara sådär" av en av de sporter man älskar mest - då tackar man ja med ett leende :)

På lördag börjar jobbet med att välja ett nytt oppositionsråd på allvar och dagen är vikt till att sitta i möte hela dagen med valberedningen. Det är ett tufft och noggrant arbete som skall genomföras för den här gången ska det bli rätt! Jag och några andra har så många tankar om hur vi vill att det här ska utformas - här ifrån och nu. Att jobba med politik är ett arbete som tar tid - speciellt när det gäller planering av hur man vill att saker och ting ska utformas. Redan nu, ca 2 år innan riksdagsvalet, drar planeringen igång för hur man vill att en valrörelse ska utformas. Det är många saker som ska utföras, massor med tankar som ska gå från tanke till handling. I detta arbete måste man även tänka in mellanvalsarbetet - ett arbete som tyvärr ofta glöms bort men som faktiskt är oerhört viktigt. Vi har kläckt några idéer som inte är nya men som ska göras i ny tappning på nytt sätt. Ett av dom är mitt skötebarn, Rockcafét... Redan nu har jag kollat med band som skulle kunna vara aktuella. Får jag som jag vill kommer det även att bli ett Rockcafé i mellanvalsperioden också - jag tror att det är någonting som skulle behövas.

Lördag kväll kommer dock att vigas helt åt favoritmusiken Gospel :). Eftersom att jag är upptagen på dagen kunde jag inte vara med på den workshop som är på dagen under Stockholm Gospel men på kvällen ska jag vara med. Se på olika körer som uppträder i Gamla stan men sen gå på den stora konserten som äger rum ute på Riddarholmen med några av världens största gospelstjärnor. Men framför allt ska jag träffa mina vänner från Riverside Gospel i Kungälv :) Länge sen vi sågs nu... Med tanke på att Freddan inte kände igen mig för en månad sen när jag var i Göteborg undrar jag hur många som kommer att missa att det är jag när jag kvalar in på en femöring :P... Det ska bli så roligt att träffa dom igen :D...

Dagarna där emellan blir det plockning av vita och röda hallon till att göra sylt av. Hälsa på mor och far som flyttat hem från Torpet igen efter sommaren. Träffa vänner, lyssna på musik. Beställa biljett till musikkryssningen med Blidösund och Wolfman Jack :)). Ta det lugnt helt enkelt - leva de sista dagarna av barnens sommarlov med fortsatta skratt, kramar, kanske ett busbad eller två? Känna lyckan av att vara älskad, omtyckt och behövd av min omvärld - vara jag helt enkelt!

En av dagens låta i öronen :) Wolfman Jack naturigtvis står för grymmaste bluesen:

2 kommentarer:

  1. Kan verkligen se den nya snygga Cath som plockar bär med dom gula hörlurarna :). Sjöng gjorde hon säkert också : P. Får jag bildbevis av saften och när får jag komma och smaka? Finns det någon som känner igen dih som inte sett dig på ett tag? Kram, hjärtat mitt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... hon både sjöng och dansade medan hon plockade :P, naturligtvis! Kommer en bild på underverket, smaka får du göra när du kommer förbi... Om man säger som så här - de som inte sett mig alls de senaste 8 månaderna brukar ha svårt att känna igen mig och en del går förbi mig på byn... Jag brukar ställa mig bredvid, harkla mig lite diskret och bara le, reaktionen är fenomenal :D

      Radera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!