onsdag 15 augusti 2012

Nej...

... det är väl så att till och med den här damen förlorar i mod ibland. Eller ska man säga i ork, hjälp, varande eller något annat. Alltså att det blir så där blä! Har idag haft en oerhört trevlig dag - var bjuden på lunch hos Gösen och hans far. Så jag dök upp och plingade på klockan runt 1 - det fixade sig helt enkelt inte innan :P.

Det är rätt skönt att ha vänner som bor nästgårds och som det fixar sig med spontanbesök till men denna gång var jag faktiskt inbjuden för smörgåstårtan. Alltså - jag äter för det mesta inte smörgåstårta men den som Gösens far gör är verkligen god - även för mig... Den är inte översållad med majonäs - i varje fall så som jag tycker att det fungerar att äta - majonäshatare som jag är! Lunchen blev lång... en sissådär 6 timmar typ. Det är väl så när man bara pratar, pratar och pratar... Sjöng för lilla Gösen, höll honom när pappa skrev lite på datorn och är ju bara så förtrollad av denna lilla man! Han är bara för go helt enkelt :). Det blev väldigt mycket politikprat idag - vilket ju inte är så konstigt när man är fritidspolitiker båda två... Det är så mycket vi faktiskt vill förändra men då vi fortfarande anses som "för unga" så befinner man sig i konstant uppförsbacke. Det finns massor med saker vi gjort som fallit oerhört bra ut - men som på något sätt glöms bort... och att en av oss har ett arbete som det ges mycket kredit för - ja, det glöms bort här hemma hos oss - där det behövs minnas...

Här om året räknade jag ut att jag varit politisk aktiv i 26 år - alltså sen jag var 18 år och jag (och andra) funderar över hur länge man faktiskt ska stå på vänt.. När infaller den där åldern när man kommer vidare? Ja, jag vet att det är så att en del frågar mig om råd... De vet att jag har erfarenheten och idag är jag en av de i vår AK som varit aktiv längst... Räknas bland de yngre men har ändå en erfarenhet som många önskar att dom hade.  Det är dags för en förändring nu - att se att det "vi" vill inte är konfliktfyllt - bara för att många av oss är sprungna ur SSU eller bara för att man vill att saker skall göras på annat sätt. Det är faktiskt dags att göra saker på nya sätt nu - vilket också nog kan se när man ser till de som blivit nominerade till posten som oppositionsråd... Ja, vi får väl se vad som händer - det enda jag (och andra med mig) är att nu vill vi ha en förändring... Och det finns vissa saker jag är trött på...

... både inom politiken men även inom det personliga. Jag är trött på att folk ser och utnyttjar det faktum att man är rätt snäll... Åh - det finns tillfällen då jag inte alls är snäll. Då jag är precis lika ego som "alla andra". Det händer att jag gör saker som man väl kanske inte ska göra men gör ändå. Men jag är inte mer än människa och jag står för det jag gör. Får jag en fråga om det så svarar jag på den istället för att försöka glida undan eller gå till anfall... Anfall är faktiskt inte det bästa försvaret utan det bästa försvaret är faktiskt att vara ärlig. I alla lägen - i alla konstellationer! Jag har hela mitt liv fått höra att jag är så snäll och rättrådig - men jag är inte bara det för jag är inte mer än människa. Och som människa blir även jag ledsen när jag märker att den snällhet, omtanke, engagemang - eller vad det nu handlar om - blivit utnyttjad av någon. För även om det inte är ett rent utnyttjande det handlade om så känns det ju faktiskt så i förlängningen. Och jag är om sanningen ska fram rätt trött på det... Då brukar jag tänka att "nej - jag ska bli som dom där andra som sätter sig själv främst". Varför? För att skydda mig själv först och främst... Så trött och less på att betala med mina känslor... Människosinnet är ju uppbyggt på känslor - vad det än gäller.

Så jag gör saker som kanske skulle göra andra illa... jag låter mig inte fångas i fällan. Jag kommer fortsätta vara lika snäll - men kanske lite mer ego då då. Varför inte liksom...? Och efter denna lilla överläggning går vi över till andra tankar...

Satt härom dagen och tänkte på det där med att köpa bilar. Vem vet vad denna bil varit med om för något? Jag vet att hon som hade min bil förut hade kennel och om inte annat så syntes det på det typ 1 kilo av hundhår vi sanerade bort när vi köpt den... Jag, som är som jag är, tänkte helt plötsligt att "tänk om en löptik och en hanne fått till det i min bil?"... som om det egentligen skulle spela någon roll - men ändå? Har den tagit upp någon liftare, har den haft någon som blivit slagen i bilen? Har den krockat och gjort sig illa (ja, det har den - det är inte jag som har orsakat de skador som finns på bilen) eller har den varit utomlands? Sjuka frågor jag vet - men det är ju jag i ett nötskal...:P. Sen kom jag på - har tidigare ägare haft sex i bilen som nu är min? Inte för att det skulle göra något  - hoppas de hade en trevlig stund... Vet att jag själv var långt mer än vuxen innan jag hade det... när jag växte upp var det många bilar och man skjutsade eller blev skjutsad än hit eller dit. Däremot så höll jag mig borta från det där med att ha sex i en bil - det har liksom inte varit min grej... trodde jag - ända tills jag var vuxen och upptäckte att det hade sin charm det med... Undrar ifall de som köpt de två av de tre bilarna (en är skrotad) som detta skett i är medvetna om att några av de trevligaste stunderna jag haft har varit i just deras bil? Och om den lilla fläcken nötts bort av en typ filt, rumpa eller en bilbarnsstol...? Själv bryr jag mig inte om sådana saker, hoppas som sagt var att det var trevligt, men det finns nog dom som inte alls är lika frisinnade som jag... och vem förväntar sig sånt om man köper en bil som förväntas vara en "vuxenbil"...? Det är väl bara ungdomar som håller på med "sånt" i bilar??? Sorry - fel svar :P.

Ja, just det - bild på senaste veckans alster var det ja...

6 liter saft :)
Fyra burkar röd hallonsylt - tre burkar vit hallonsylt :)
Älskar verkligen min trädgård! Varje morgon sen vi kom hem från Torpet och hallonen blivit klara börjar jag min morgon med att ta ett av de små glasen och plockar det nästan fullt med hallon och sen fyller jag på med filmjölk. Det måste vara tidernas godaste frukost :D. Hallon är dessutom väldigt nyttiga och innehåller mycket vitaminer och mineraler - men framför allt är det mina favoritbär. Hur ska jag klara mig utan mina färska bär när de tagit slut???

Hm - ja, just det: är detta den "gamla" optimala husfrun? Som stryker iklädd klänning och högklackade skor:

Måste du fotografera när jag ska ta
 bort strykbrädan???
Busig då!
Fick den här klänningen av en kompis som sa att jag kanske skulle kunna ha den så småningom. Jag tyckte den var jättefin och tog emot den och lagade den fåll som gått sönder. När jag höll på med det stod jag och tänkte på att "fan, jag kommer ju aldrig kunna använda denna snygga klänning" men hur det nu var så satte jag den på mig - jag använder ju det jag kallar för målkläder för att sporra mig själv till att inte sluta gå på den "goda" viktminskningsvägen. Så jag krängde den över huvudet och förväntade mig definitivt inte att den skulle glida ner över höfterna - eller att dragkedjan skulle kunna dras upp utan problem... Men jag kände mig riktigt fin i den, speciellt med de nya skorna jag fick av Storprinsessan i somras :). Hm - kanske något att ha på sig när jag ska på kryssning i höst med mansjouren - eller då jag ska äta middag med någon jag tycker om...
En av snurrlåtarna i bilen just nu:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!