söndag 26 augusti 2012

Leta present och hitta music...

... är ju en bra kombo - eller inte!!!

Jag hade sett att dom skulle göra det - men på något sätt ändå inte registrerat det men blev påmind om det på bästa sätt... Så kan man ju uttrycka det. Ja - vad då? Jag hade sett på TTT's sida att de skulle lira på Husbyfestivalen och hade tankar på att gå men sen på något sätt la jag det bak i huvudet. Jaja - men det löste sig i varje fall :)

Efter en rätt jobbig vecka var det i går rätt skönt att placera sig i soffan och kolla på film. Jag är och förblir barnsligt förtjust i actionfilmer och igår var det Iron Man som stod på agendan. I kväll kör vi film nummer 2. Veckan har bjudit på oerhört bra intervjuer, konstruktiva diskussioner men även en hel del som jag bara vill vara utan i diskussionsväg. Det är rätt konstigt hur människor som säger sig vara villig till förändring ändå är så väldigt obenägna till förändring ibland. I varje fall känns det som det ibland när man utgår ifrån de diskussioner som förts de senaste dagarna. Men ändå så tillhör det spelets regler - en en demokratisk ordning ska det finnas utrymme för diskussioner - men de måste också hållas på en nivå som innehåller en stor del "fair play" och får inte övergå till nedvärderande kommentarer. Och den linjen är rätt hårfin ibland...

Idag var det i varje fall dags att försöka hitta den idé som fastnat i huvudet på mig om vad Storprinsessan ska få till present då hon fyller år. Som vanligt har jag bildat mig en bild om vad jag vill att hon ska få - och sen gäller det att finna det som kvalar in acceptabel felmarginal. Vart skulle jag då finna detta? Jo, efter att ha sett all TV-reklam om Kista Galleria tänkte jag att "där finns ju många affärer - någon butik måste de ju ha där det jag söker finns...". Lillprinsessan hade planerat att följa med men kände sig så förkyld i går kväll att hon tänkte att hon är hemma istället.

Så jag tog min idé och satte mig i bilen, tankade på lilla bymacken (den är den 3:e billigaste macken i kommunen - ligger alltid endast 10 öre dyrare än de 2 billigaste i Storbyn som alltid håller samma pris), stoppade i Mp3-spelaren med The Troubbled Three och Wolfman Jack och for iväg på den lilla byvägen. Risken dock när man kör med grym, musik hög -det går lite fort... :P. Inte bara i kurvorna om man så säger. Jag tycker om min Ford 2,0, det är ju liksom sug i kurvorna och... det är ju ett livselixir för mig. Snart hade jag lämnat byvägen och kom ut på motorvägen, hittade en medbilist som uppenbarligen precis som jag tycker om att få bilen att röra sig och vi hade roligt under några mils körning tills det var dags för mig att ta tvärlänken över Sollentuna för att komma till Kista. Körde in i parkeringshuset, parkerade, skulle åka upp och såg en färgglad skylt och det var då jag kom på vad det var jag tänkt göra denna lördag:

Det var Husbydagen och The Troubled Three skulle ju spela. Snabb koll på klockan, men jippie - det var ju 20 minuter kvar innan de skulle stå på scen och eftersom att Kista ligger typ 2 minuter från Husby vände jag på klacken och gick tillbaka till bilen, betalade 15:- i utfarsbiljett och styrde mot området där Storprinsessans pappa bodde när vi träffades. Vet att brodern hade en flickvän som bodde i huset bredvid där de spelade (upptäckte jag). Nästa parkeringshus och upp. Jisses vilka underbara dofter som slog emot näsan - det är helt otroligt vilka underbara rätter det finns från jordens alla hörn. Man blev ju hungrig av att bara gå där... Letade reda på Socialdemokraternas stånd och fick en välbehövd kaffe och bytte några ord med deras lokala politiker. Pratade med moderatorn som frågade om jag hört dessa killar innan och jag sa att "nu skulle han få höra på ett par grabbar som kan lira" och han tog mig på orden och presenterade dom med att "publiken nu skulle få höra ett band så grymt att man gör bäst i att spänna fast sig i stolen och knyta ihop underkläderna"... Måste ju säga att det är ju den mest annorlunda presentation av någonting jag någonsin hört :P.

Okej - de är lika bra i helt nyktert tillstånd som de var i något berusat tillstånd. Låtarna jag har på Mp3-spelaren kan jag vid det här laget och även de som jag inte hört som de lirade kan man ju - man har väl hängt med på pappas gamla singlar och all annan musik man har ätit under årens lopp. Pratade med killen som tagit dit artisten innan - Dogge Dogelito och han bara log och nickade åt mig. Ryckte på axlarna, skrattade och sa - "ja, det var ju det jag sa...". Han skrev ner namnet för säkerhets skull... De här killarna är värd varje minut av lyssning - och det är ett nöje att se dom:

Varför liksom tråkstå och spela?
Skjut dom inte... häng lite istället :P
Varför inte stå på basen?
Håll tungan rätt i munnen och lira!!!

Det är inte bara det att just den musik som dessa grabbar lirar lämpar sig ytterst bra för att ge allt med utan det är också så att man måste våga göra det också. Utnyttja musikens kraft, glädjen i att spela och att våga ta de där stegen som gör att det hela lyfter. Och det kan dom verkligen...

En trevlig timme efter spelningen blev det också då vi stod och snackade om olika saker. En hel del musikrelaterat - vilket inte är så konstigt kanske. Bland annat lite om det där med hur man får ner andningen och vilka delar av kroppen man faktiskt använder. Okej - man är inte vacker när man släpper ner luften ner i magen eftersom att det innebär att man inte lyfter axlarna utan låter magen falla ut. Står man med fruktkorgen i rätt läge, har silvertråden rakt, släpper magen - så får man ner luften dit den ska. Det är ingenting man lär sig på en pisskvart direkt och det kräver att man underhåller sina kunskaper när man väl lärt sig det. Ett är säkert: dom här grabbarna har jag inte sett för sista gången :)

Väl tillbaka till Kista Galleria började jag gå igenom butik efter butik efter idén jag hade för Storprinsessans present men det är ju bara konstatera att det blir en tur i morgon igen för inte sjutton hittade jag det jag sökte... Funderar på att kanske tänka om och åka till det där stället jag fick tips om idag och se om jag kan hitta nummer två på listan - om jag nu fortsätter att inte hitta nummer ett...

I morgon blir det nog annars att lyssna till Stefan Löfvén inne i Stockholm... och det är ju inte helt fel att göra en söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!