måndag 27 augusti 2012

Filmstaden dag, regn och...

... helt enkelt en perfekt dag. Igår fick jag ett tips om "Filmstadens dag" - en händelse som passade mig som handen i handsken - men även Lillprinsessan som ju är en lika stor sucker för historiska saker och alla typer av musik som jag. Vaknade oseriöst tidigt för att vara söndag - kl 08.00 - och jag som inte ens har småbarn som pockar på min uppmärksamhet vid den tiden... Att somna om var lönlöst så ja, jag klev upp och satte på kaffe istället. Sen, till morgonkaffet, det det vanliga morgonslösurfandet, kollning av mailen som aldrig slutar att dyka upp...

Idag var det ju Stefan Löfvéns sommartal i Vasaparken och det tänkte jag ju åka in på innan jag åkte till Filmstaden i Solna. Frågade Lillprinsessan om hon vill följa med - och det ville hon ju. Prinsen hade jag redan frågat men han var inte intresserad (vilket jag redan visste). Så vi for iväg - och kom iväg lite sent. Men det var lite trafik så vi hann ju in till Vasaparken. Efter att ha fått ett hysteriskt utbrott på GPS'en och snurrat 2 varv runt Tegnérlunden så kom vi upp mot Vasaparken - och då öppnar himlen sig... Så vi åkte helt enkelt förbi, bestämde oss sonika för att vi inte ville duscha ståendes med kläderna på till ett tal i Vasaparken... En snabb högersväng så var vi på rätt väg ut från huvudstaden och på väg ut mot Solna istället...

På vägen dit visade jag henne vart hennes pappa gått i skola (Karolinska Institutet), vart min farmor och farfar ligger begravda, vart Råsunda stadion ligger (där jag sett Queen, Rod Stewart, Rhapsody in Rock mfl), vart min farmor och farfar bodde osv. Parkerade, betalade 1 krona (!) i parkeringsavgift, gick iväg, glömde mobilen, vände tillbaka, hämtade mobilen och vandrade sedan in på Filmstadens område. Jag har inte varit i området sen min far visade det för mig för länge sedan en gång när vi var och hälsade på farmor och farfar. Filmstaden i Råsunda är där de svenska filmerna till stor del spelades in från 1920 då det köptes in för att den svenska filmindustrin skulle få sitt eget "Hollywood". Det spelades in film på området till 1969 (tror jag det var), alla gamla byggnader är kvar. På området arbetade det flera hundra personer, det var ju syateljéer, kulisskapande, framkallning av ljud och bild - ja, allt som det arbetades med för att göra en film gjordes på området. Restauranger fanns ju naturligtvis: en för det "vanliga" fotfolket, en för skådespelarna och regissören samt en restaurang för självaste Ingmar Bergman (han måste känns sig ensam i en hel restaurang...). Idag har Sveriges Universalkontor sin arbetsplats där och en del andra filmrelaterade bolag och man spelar åter in film i lokalerna. Inne på området har man byggt bostadsrätter som är byggda som man byggde på 40- och 50-talet, med samma färgsättningar och hela området präglas av samklang och harmoni.

Jag och Lillprinsessan åkte den guidade turen som var väldigt intressant. Vi var i Universal studios lokaler, kollade in de stora spelrummen, fikade i Ingmar Bergmans kafé och lyssnade på ett grymt jazzband, Jennie Löbel och Swing Kings. Kollade in Vintagemarknaden - alltså, jag måste bara köpa mig en av de där klänningarna - de är ju bara så GRYMMA (och som gjorda för personer med lagom stora bröst och riktig midja). Sa hej till Tomas, tillika basist i TTT (som gav mig tipset om Filmstadens dag). Dagen till ära var han klädd i tidstypiska kläder, gammaldags kostym och svart hög hatt. De hade en del fina saker, speciellt ett par  glas med tillhörande karaff som bara var för grymma men kostade mer än vad plånboken innehöll (tyvärr). Däremot, i två stånd bort, hittade jag det jag sökt i flera veckor - Storprinsessans födelsedagspresent :D. Den bara låg där mitt bland massa andra saker och talade till mig.. Det är så det ska vara när jag köper presenter - den ska tala till mig... Medan vi gick runt på området löste vi dagens tipsrunda (är helt säker på att vi hade alla rätt så nu hoppas vi på att vi vinner). Vi kollade på hur man gjorde stunts från höga höjder med eld på sidorna, hur man fäktas och en massa andra spännande saker.

Vi lyssnade också på Bröderna Trück - och det är jäklar vad det svänger om dom grabbarna! Regnet ja - jo, det fortsatte och jag som aldrig brukar ha paraply hade faktiskt med mig det stora paraplyet och tja, vi kan ju säga att det kom till användning. Det var en väldigt blandad väderlek, från lite sol till hällregn... Vi höll vårt mordvapen som vi kallade det för både högt och låg medan vi tittade på lottor, polis och militär från 40-talet, fina personer iklädda kläder från tiden 20-50-tal, mänskliga råddjur och rävar och andra diverse klädstilar. Det som skulle bli en snabbtit blev en 3 timmar lång vistelse på ett oerhört trevligt och givande evenemang. Det passade som sagt var mig och Lillprinsessan så oerhört bra - precis den typen av evenemang som vi trivs bäst på. Det blev en varsin Maxbox på vägen hem för vi hann bli rätt hungriga.

Det som är bra med (främst) mina tjejer är att de delar sin mors oerhört breda musiksmak. Det märktes om inte annat i bilen på väg in och på väg hem. Vi letade upp mappen med blandad musik från mammas uppväxt. Den lilla prinsessan kan, precis som den stora, låtarna och tycker att dom är bra. Hon tycker jazz är lika bra som jag och är det några som det fungerar oerhört bra att gå på jazzfestivalen med så är det just tjejerna för de lyssnar precis som jag och fattar det där med att man försvinner in i musiken. Vi lyssnade på vägen in på blandad hårdrock, Johny Cash, Supertramp, Queen, gammal svenskt, rock, rock n' roll och egentligen Gu' vet allt. Det spelar liksom ingen roll vad jag sätter på - de tycker om det med...

Inspirerad av dagens musikdos satte jag på skivan med Ljuva nostalgi - en skiva som innehåller musik från kostymfilmernas era, alltså det som ofta går under begreppet storbandsjazz idag. Lillprinsessan tyckte den var jättebra och bad att få den till sin Mp3 tills när vi åker på vår lilla minisemester nästa helg... Det är så skönt att ha barn som har ett rent, genuint musikintresse och som har en förkärlek för musik som man musicerar till istället för dagens mer massproducerade, datainspirerade dansmusik...

Lokaliserade den stora ryggsäcken då hon ska på läger med skolan i morgon och kommer inte hem förrän på onsdag eftermiddag. Sniff var inte riktigt överens med oss om detta märkte vi till slut... Vi hörde en del konstiga ljud och när vi gick ut i köket såg vi anledningen - Sniff hade mycket duktigt rivit ut alla hennes kläder och annat ur ryggsäcken och sedan lagt sig på det hela för att "vakta sitt byte"...

Nä, dags att sova lite kanske, krypa ner i den renbäddade sängen med nymanglade lakan... Lång dag idag men så jäkla rolig

Det blir en låt med förträffliga "Bröderna Trück" idag, från när de var med i 
Allsång på Skansen någon gång för länge sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!