söndag 29 juli 2012

Tja, hur ska man sammanfatta...

... det här då? I högen för absolut bästa helgen på hela sommaren men med kvalificerat inträde i floskeltoppen för raggningsrepliker....??? Japp, så får det bli!

Det var ju lite trögt att få iväg sig själv på eftermiddagen men till slut var jag i varje fall duschad, påklädd, sminkad och håret var fixat - jag kände mig liksom nöjd med mig själv. Vädret har ju varit gudomligt idag så jag gick de lite över 3 kilometrarna ut till Bluesfestivalen. Köpte mig en öl och letade upp en vän att prata lite med. Tidigare har den enda festival jag gått på själv varit jazzfestivalen men nu är det även inkluderat Bluesfestivalen - och det är ju så, om sanningen ska fram, att jag på något sätt är rätt osocial när jag lyssnar på musik. Glider runt lite, dansar lite här och lite där, pratar med lite folk men framför allt så lyssnar jag på musiken. Och det gjorde jag idag och inatt...

Idag var verkligen den där stooooora gulddagen :) Jag älskar grabbarna i Powertrio - dom är ju sanslöst grymma. Tack och lov är dom ju Norrtäljebaserade så man har ju en chans typ en gång i månaden - och jag tar den rätt ofta... Efter dom (eller ska man säga mellan) var det Ebbot från Soundtrack of our Lifes - men denna gång med trummor och orgel - som om det skulle göra något? Hur grymt som helst... Sen tog grabbarna i Powertrio över igen och dagen blev inte sämre om man säger så. Den försämrades ju knappast heller av grymt grymma Roffe Wickström - att sitta i slänten, dricka en öl och bara digga musik med grabben bredvid - en ren lyckokänsla men det var då jag började känna mig som lite... deppig? Tja... Blues = blue notes = deppigt... Men alldeles, alldeles underbart <3

Alltså så där deppig som att "ingen vill ha mig för att jag äter mask...". Som tur var fanns Sötnosvännen, bästa vännen, älsklingen, hjärtevännen - ja, alltså, alla superlativ som finns för vännen, där på mobilen... Vad skulle jag göra utan dig när jag känner att fotfästet liksom glider undan? Med mycket möda och stort besvär peppades mitt humör upp igen - genom att ge mig de där superlativen jag så väl behövde idag... Fick stränga order om att festa järnet, njuta av musiken och vara precis så som jag är - så jag fortsatte med det :).

Åt en god korv,  köpte mig en bluesöl och gled vidare.... Pratade med kompisar, drack lite till öl - och bara njöt av tillvaron...

Sen klev dom upp på scenen - W Jack och jag blev ju för tusan kär! Jajjemen - man kan bli kär i musik! I varje fall om man som jag håller på med musik själv... Trodde allvarligt att detta var kvällens bästa band - men dom hade verkligen hård konkurrens av nästa band på Björkscenen - nämligen TTT - och jag blev ännu kärare... Jag blev så där uppfylld av musiken som jag önskat att bli... Det är så när jag hör bra livemusik - jag går in i musiken, sluter ögonen, kroppen rör sig som av sig själv. Även fast jag aldrig hört låtarna känner jag i hela kroppen hur melodin går. Stod en kille bredvid och var helt fascinerad av detta och till slut frågar han om jag kan alla deras låtar? Näe svarade jag - jag har aldrig hört dom innan... Mäh! säger han och tappar hakan... Jag vet inte hur - men de finns bara där - i kroppen helt enkelt. Och känslan säger ju bara "suck och stön"...

... och stön blev det :P... av skratt... Nu har jag utökat samlingen av urdåliga raggningsrepliker - men en var verkligen värre än de andra - killen som undrade ifall jag ville sova i hans cheva inatt??? Men hallå??? Öh... vart gick dansen fel någonstans? Flertalet gånger frågade han mig om denna cheva... Men nej - jag skrattade och sa att "nej - jag vill inte sova i din cheva...". Han var oerhört söt, alldeles jätteung men det syntes ju bara så väl att det där var "pappas lilla bortskämda rikemansson" och när han bokade ett av banden på stört för mer än vad dom kostade... tja, vad ska man säga? (Undrar om han höll det?) Definitivt no Cheva!

Men även andra tokiga och busiga saker och urdåliga raggningsrepliker hanns med... Som att, okej, jag vet, jag ska inte... ragga upp/bli uppraggad av kvällens snyggaste karl... Jodå - hade sett honom ända sedan han kom... genomgående utseende: rätt liten, blond och vältränad... Ett leende, en glittrande blick - och fick "får jag bjuda på ett glas vin"? - Nej, jag dricker inte vin men en öl fungerar... Då kom snygging nummer 2 och frågade varför snygging 1 fått respons när han inte fått det??? Då skrattade jag så att tårarna nästan rann för en förklaring på det hade jag inte.. Så det blev en öl och en massa snack... Frågade vad han jobbade med...  Först ville han inte säga det.. men till slut talade han om att han var grävmaskinist.. Jaha??? Och vad är felet med detta? "Ah, men tjejer vill inte ha sådana... " så satan vad han garvade när jag berättade om en tidigare musmatta jag hade som var på en kille som lutade sig in i sin grävmaskin... Det är väl säkert en 6-7 år sedan nu och musmattan ett minne blott - men minnet av den ursexiga häcken... det har jag kvar (och bilden...) och häckens ägare har fortfarande lika sexig häck... Nu blev det i varje fall superlativ så att det stod härliga till så om jag inte hört tidigare att jag är sexig, snygg och helt f*ckin' amazing förut - så jag kan ju inse det nu...:P.... Hur som helst - jag lämnade honom där i båten (!), klättrade över karln helt enkelt (och har nu blåmärken över hela benet...:P) med de mycket kryptiska orden: "alltså... hm... jag är ledsen... men du är inte lika sexig som mannen som tänder mig till max... och att ha sex i en båt på bluesfestivalen ingår inte i kvällens planer...".  Och sen lämnade jag honom där... Ja, många konstiga saker har jag gjort - men att ha sex med en främmande man i en båt på en bluesfestival - ingick ju liksom inte i kvällens planer... Så jag vandrade helt enkelt vidare... Det hjälpte liksom inte att jag hörde när han och hans kusin (alltså snygging nummer 2) pratade om mig... och det var inga dåliga saker att höra för egot... Egobost :P. Egobosten var dock absolut tvungen att kollas upp så jag messade den sexigaste av exen - han som stått för de mest underbara kommentarerna om mig och frågade om detta verkligen var jag som de beskrev... Fick till svar att "ja, du är allt det där - mycket"... Älskar verkligen att samla gamla vänner och ex för att ha som vänner och referenspunkter. Att kunna vara jag och verkligen våga vara öppen och ställa just de frågorna - och få svar på dem... Jag vet att det finns någon som älskar mig, jag lever dock som singel för att jag vill det. Just nu har jag så roligt i livet att jag är inte redo för att ha något fast... jag skulle bara strula till det i varje fall så det är bäst att vara ärlig, ha roligt, leva livet och egoboosta - det behöver jag för tillfället :)

Och drunknade i TTT en gång till istället. Stod där emellan och pratade med sångaren i W Jack. 27 år gammal, ruggig på gitarr och sjöng ju såååå bra. Vi pratade om skillnaden mellan musik man skapar med instrument kontra data. Glädjen att stå på scen och verkligen ge allt. Gå in i musiken - bli ett med den. Spelglädjen man känner när man går på en spelmansstämma och kör ett buskspel, glädjen av att sätta sig ner och spela och sjunga - den totala känslan och ståpälsen som man får när man står på scenen och ser att människor gillar det man gör. Glädjen när man står på scen, på något sätt glömmer allt som är omkring  - och är till 100% koncentrerad på att leverera det man kan. Sen blev det lite annat om hans sambos pollenallergi, vad de gör till vardags och att de nu spelar nästan varje helg och livnär sig på sin musik. När TTT var färdiga igen gjorde jag det jag för det mesta inte gör - gick fram och köpte en skiva med dessa gudomliga män! Helt plötsligt kom en t-shirt farande - den fick jag för att jag  för att jag var intresserad av själva musiken  och att jag sa det... Eller något... Har nog inte tagit en autograf sen jag var... herregu...'  yngre!  men helt plötsligt hade jag både köpt skiva, bett om dom, fått en tröja med dom också.... Av en musiker är det nog säkert runt 25 år sen, säkert på någon vinyl. En tröja med ett band har jag 1 - som jag fick en gång i tiden av någon som trodde att jag ville ha någon... Hur som helst så var denna riktigt snygg och kommer nog att användas för den är skön också :)

Sen dök (Snygg)Peter upp och dansade med mig... (ja, han kallades för det) och erbjöd mig en natt på hotell - det ingick för bandet. "Jo, det är så att vi bor på hotellet och vi har varsitt dubbelrum. Det är ensamt att sova på hotell i dubbelrum... Du vill som inte följa med och ta en öl och hålla sällskap?" Skrattade och sa att "man måst inte ragga på varje kvinnfolk man ser"... på min bredaste norrländska... (nu hade jag haft koll på honom hela kvällen och han raggade dock inte på någon annan, haha). Snodde mig dock några pussar, sa nej ett par gånger till och gick sen upp för backen - där jag fastnade med trummisen och basisten i TTT... Fördelen med att vara en sucker för musik och gå på festival för att lyssna på musiken är att jag inte dricker mig så full. Jag blir full av och på musiken istället så vi satt där och pratade om deras musik, turnéer, vad de jobbar som till vardags, hur man kombinerar det med familj och jobb osv. Riktigt trevliga grabbar. Alltså sådana där som bjuder på sig själva och när de står på scen så lyser själva spelglädjen och geisten igenom. De brinner för det de gör - och de gör det på ett så jävla bra sätt.

Tja... jag får väl helt enkelt sammanfatta detta med att det har varit två rätt magiska kvällar - men speciellt lördagen... Superlativen haglade hela kvällen och det måste man ju vara nöjd med  - speciellt med den musik som var...

Over and out... back to the binge - all alone (fast "Gudarna" ska veta att det hade inte behövts i kväll...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!