lördag 9 juni 2012

Internet - a blessing

... and a curse...

Det ger mig möjlighet att hålla kontakt med dottern på ett helt underbart sätt. Eftersom att hon inte bor i Sverige har telefonräkningarna annars en tendens till att bli alldeles för kostsamma. Det ger möjlighet att hålla kontakt med personer man kanske en gång tappat kontakten med men återfunnit och man håller kontakten med dom man aldrig förlorat kontakten med - mycket på grund av just internet. Man träffar nya människor, och ja - jag har upprepade gånger träffat en del av de personer som jag haft första kontakten via internet. Till och med bott med 2 av dom. Det är idag ett helt accepterat sätt att träffa människor men när jag träffade barnens far via en BBS undrade mer än en person som ifrågasatte det. Men jag fick 2 underbara ungar ut av det - och ett stort intresse och kunskap om datorer.

Tyvärr kommer det en massa avarter med hjälp av Internet. De där som skriver virus, kapar konton och företag. Jag har en gång fått mitt lösenord till Facebook kapat, vilket har gjort att jag byter lösenord med täta mellanrum. De följer inte heller samma spår och är egentligen inte typiska Pebblesord. Jag brukar också använda mig av lösenordsfrågor där endast jag verkligen kan svaret... Detta var något av det jag lärde mig när jag gick nätverks- och webbdesignutbildningen...

Nu i veckan blev ett av världens största nätverk kapat och man räknade med över 500.000 (var senaste jag läste om) lösenord på vift - och för första gången var jag med i sammanhanget :( Jaja, roligt värre... Först kopplade jag det inte ens för det är ett nätverk jag inte använder mig av... det har liksom inte blivit av men jag vet många vänner som gör det. Mitt konto är inte ett svenskt konto utan är kopplat via Norge och det var de som blivit kapade... Och jag kopplade inte det förrän idag - när jag inte kom åt mig Facebook-konto... och när jag sen kom hem såg jag att jag fått ett brev från nätverket i fråga där det stod att de misstänkte att jag var med bland de som blivit kapade och de bad mig att byta lösenord där men även (naturligtvis) där jag hade samma lösenord. Vilket är på 2 ställen, jag använder samma lösenord på 3 ställen åt gången. Jag har en väldigt massa lösenord med andra ord eftersom att jag sätter lösen på det mesta... Det här lösenordet var som tur var inte till någon mail och det sista stället är inget viktigt men bytte det för säkerhets skull...

Som tur var hade jag varit inne på Facebook senast 1 timme innan jag upptäckte det så skadorna var inte så stora. Det som skett var att det skickats iväg en sjuhelvetes massa vänförfrågningar till höger och vänster. Tja, det finns uppenbarligen sökprogram för allt i virusvärlden... vilket jag vet... Jag antar att de dedikerat det mot mina vänner och sen specifika bokstäver bland mina vänners vänner - för jag upptäckte väldigt snabbt att på de förfrågningar som gått iväg var jag åtminstone vän med en vän till den tillfrågade och de började på 3 olika bokstäver... De applikationer jag blockerat hade också blivit avblockerade...

Så det första jag gjorde när jag kommit hem från Sparbanksdagen i Societetsparken och sett på Ulrik Munther, pratat med folk, handlat mat och upptäckt att jag inte kom in på Facebook när jag handlade - var att skicka efter ett nytt lösenord. Gick helt utan problem... Kolla igenom säkerhetsinställningarna och upptäcka att blockeringarna var avblockerade och blockera dem igen. Sen kom det stora jobbet - att konstatera vilka som fått vänförfrågningar... men herregud liksom!!! För att förenkla körde jag rakt över att blockera personerna, det är ju bara att avblockera dom sen. Bland dom fanns säkert en och annan som jag skulle kunna tänka mig eller kanske vill vara vän med, orkade helt enkelt inte ens lägga någon större vikt på vilka namn det var eller vem som var vän med vem - det var vänners vänner från hela jorden, har ju många vänner i bla USA, Polen och Australien - men jag föredrar att välja själv vilka jag ska ha som Facebookvänner....

Ja, spännande eftermiddag blev det här... Det var ju kul att den avslutades på ett trevligt sätt - fick en middagsinbjudan från grannen för hela familjen som tack för hjälpen med Zid, Sigge och Smilla. Stackars grannen kom hem igår eftermiddag men fick åka in till akuten på kvällen igen så jag ryckte ut och släppte in snyggingarna och gosade lite.

Nu blir det Speedway resten av kvällen under tiden jag målar naglarna... funderar på blått denna gång :P

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Hoppas du hade en trevlig Sparbanksdag, trots lösenordsproblemen.

    Här kan du läsa mer om vad som hände i lördags:
    http://roslagenssparbank.se/sparbanksdagen

    /Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. SParbanksdagen är ett oerhört trevligt iniativ. Försöker alltid gå på den. Mina egna barn var hemma då jag var där, men man ser när man går där att det är ett evenemang för både vuxna och barn. Det är alltid trevligt genomfört, välkomnande och att ni lyssnat på ungdomarna som skrivit till er om vilken artist som önskades är på något sätt synonymt med just Roslagens Sparbank, ett lyssnande på kunderna står ofta i fokus. Har själv Roslagens Sparbank och har haft det sen jag skaffade mitt första konto och har aldrig haft någon anledning att byta.

      Tack för ett trevligt genomfört evenemang med bra utställare och bra musik!

      Radera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!