onsdag 13 juni 2012

Oerhört stolt mamma...

... över sina barn:) Ja, är det inte det vi föräldrar är? Alltid - oavsett vad de gör och vad de tycker.

Igår var det skolavslutning för Prinsen och Lillprinsessan. Storprinsessan slutade i fredags. Oavsett vilken ickerelation jag har till barnens far så har jag en väldigt bra relation till barnens farmor. För mig har det alltid varit väldigt viktigt att sköta kontakten med barnens farföräldrar som ju är bosatta i Sverige och speciellt med barnens farmor som också är en av mina mycket goda vänner. Hon bor ju uppe i Skellefteå så det är inte så ofta vi ses men nu var hon nere i Stockholm så självklart bjöd jag hem henne så att hon kunde komma på skolavslutningen så hon kom hit i måndags och åker hem idag, onsdag. Farmor (som har bra kontakt med farfar) och farfar sponsrade nya kläder till Lillprinsessans skolavslutning. Prinsen behövde inget upptäckte vi, han fick en massa snygga kläder och skjortor från min fd sambos bror så han är rätt välförsedd med dem (tack igen, Adde!).

På måndag kväll var Prinsen på avslutningsmiddag i skolan och det hade varit jättetrevligt och klockan var över 23.00 då jag hämtade honom. Vi tjejer som var hemma käkade korv med potatisklyftor, pratade, fixade med avloppet (ska berätta om det en annan gång) och hade en supertrevlig kväll. På tisdagen var vi uppe i god tid och fixade i ordning oss, barnen satte på sig examenkläder och vi åkte in till Storbyn för att lyssna på sedvanliga tal, skolorkester, diplomutdelning och sen betygsutdelning i klassrummen.

Vi är 3 mammor som har hängt ihop hela skoltiden, men två av oss har hängt ihop sen dagis. Eller, ska man vara riktigt sanningsenlig så träffade våra söner varandra för första gången när Prinsen var 9 veckor och S var 6 veckor. De började på samma dagis när de var runt året och har hela tiden varit kompisar. När vi bodde i Göteborg höll de kontakten och när vi var upp och hälsade på var Prinsen där och hälsade på honom och jag behöver väl inte säga att lyckan var stor för kompisarna när vi flyttade upp igen. Prinsen hänger alltid där. Han har 2 sådana kompisar, flickan T och killen S sen är det resten av kompisgänget. Vi konstaterade att flera av dem faktiskt hängt ihop redan från dagis när vi började prata lite djupare om det och 5 av dom har nu valt och kommit in på Teknisk utbildning på gymnasiet - så gänget fortsätter att hänga ihop:)

Igår kom det glädjetårar i mammas ögon :) De där tårarna för att ungarna är söta på skolavslutningen har slutat att komma utan den här gången var det betygen det handlade om. Lillprinsessan har oerhört svårt för matte - det finns ingen logik i den. Jag vet precis hur hon känner det, diagnostiserad dyskalkiker som jag är. Hon har aldrig varit godkänd i matten och har legat ca 2 årskurser efter men det här läsåret har vi kämpat som sjutton både från skolan och hemma för att hon ska förbättra kunskaperna men framför allt sin tro på sig själv vad gäller matte. Hon har läst extra matte i skolan, efter skoltid, och vi har suttit vid köksbordet. I dag kom utdelningen:

För första gången har Lillprinsessan klarat av de nationella målen i matte :D.... Den lycka jag kände för att hon lyckats och den stolthet jag kände för att hon har kämpat så enormt går inte att beskriva. Så jag torkade tårar jag... och samma gjorde min mamma när jag ringde henne.

Efter en stund var det utdelning av Prinsens betyg och då blev jag så där stolt igen: 1 MVG, 6 VG och några G :) Jag har så duktiga barn, jag vet det - och jag vågar skryta om det - för det är de värda :D.

Efter att skolavslutningen var slut gick vi ut och åt den avslutningslunch på Chinarestaurangen nere på byn som vi alltid gjort. Barnens farmor var så glad över betygen och att vi har sån bra kontakt att hon köpte en kappa åt mig som jag såg på B Young - provade först den storlek jag alltid brukar ta vilket Lillprinsessan skrattade åt så att tårarna nästan rann, den satt som ett tält... Hon hämtade nästa, storlek - för stor. Nästa storlek - fortfarande för stor.... Vi lämnade affären med en kappa i storlek Small... Den var rätt stor i storleken sa expediten så hon sa att den är som typ en Medium hos Kappahl och det var länge sen jag hade storlek Medium i kläder. Det har inte hänt sen innan jag fick Dercums...

Idag är kroppen helt slut, men det gör inget och det är bara "på det igen"... In till storstorbyn för att se på utställningen som Prinsens kompis T är med på, både med konst och kläder :)

Det blir nog en bra dag det här med, avslutas med ett möte med valberedningen innan jag ska fara upp till hjärtevännen för ett väldigt akut besök....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!