fredag 23 december 2011

Check!


Julskinka - check!
Pepparkakor - check!
Julklappar till de man tycker om - check!
Julklappar till de man inte har en aning om vad man ska köpa för något - check!
Julgran inköpt och tillyxad - check!
Massa annat - check!

I morgon är det dagen före dagen och ett lugn infinner sig i mitt hjärta. Familjen är komplett som den ska var = Storprinsessan är hemma och de andra två finns ju alltid hos mig. Sonen och jag yxade till granens fot så att den gick ner i julgransfoten (som gick sönder pga ålder så funderar på att åka in till staden i morgon och se om det finns någon ny på Coop Forum som kör 50% på julsaker). Endast julgransbelysning sitter bland grenarna eftersom att granen kläs dagen innan julafton samtidigt som skinkan görs på 125 grader i ugnen i X antal timmar. I morgon skall även en sats med Pebbles goda lussebullar göras enligt alla konstens regler. Denna gång med min nya elvisp med tillhörande roterande bunke - en för tidig julklapp från Storprinsessan :) Det är väl en av de positiva sakerna med att ens barn växer upp! De tjänar egna pengar och kan skämma bort sin mor med nyttiga julklappar och med kärleksjulklappar. Jag älskar att få julklappar - speciellt när jag får dom från mina barn för dom vet jag ju i varje fall att de älskar mig. Det viktiga för mig är inte hur mycket det kostar utan just att dom är köpta med kärlek. Det kan vara en söt liten burk som jag kan ha mediciner i för handväskan som kanske inte kostar mer än ett par kronor - men den är köpt med omtanke och kärlek.

Jag är dålig på att köpa dyra julklappar. Visst har det hänt men det viktigaste för mig är att det är en tanke bakom mina julklappar och i år är typ alla mina julklappar köpta med en tanke bakom. Kanske't står för julklapparna till brorsbarnen som är så svåra att köpa till. Den största flickan kan man alltid köpa något sminkrelaterat till men de andra två... ja, det är värre. Alla de andra julklapparna är inköpta med största omsorg och kärlek. En del saker kanske är svårt att se kärlek i men där är väl omtanken den rådande. Jag kan tillbringa månader med att hitta en julklapp som står för mig till någon jag älskar. En av årets julklappar till en av de älskade inköptes redan i augusti... och ändå så hade dom stoppat ner fel i asken och nu fanns det inga kvar... och inga nya skulle de köpa in heller :( Hm...

Så nu är julen här och julen är en årstid då man bryr sig om sina närmaste och en del bryr sig även om andra människor. I år har jag fått känna på andra människors godhet:

Det finns en bok lillprinsessan ville läsa - om vampyrer. Boken är nysläppt av en svensk ny författare och vi har väntat på utgivandet av boken. Själv är jag med i "bokens grupp" på Facebook. Författarinnan hade en tävling om 10 böcker och jag skrev och berättade om Lillprinsessan och hennes läslusta och om familjen i stort. Jag fick ett brev där det stod att jag får ett exemplar av boken samt en bok till som är historisk då lillprinsessan tycker om att läsa om sånt. Av någon anledning så hade författarinnan (nog) tagit till sig mig och min familj för jag fick ett brev om att jag skulle få en till försändelse med julklappar med böcker från en annan författarinna - som lillprinsessan dessutom läser en roman av i mormors Hemmets journal. Snacka om lycka! Idag kom paketet och det innehöll 3 böcker från 3 av Sveriges författare och 2 sminkväskor med massor med smink i till mamma :). Jag gläder mig verkligen att jag fått ta del av dessa 4 författares givmildhet denna jul. Jag fick även presentkort på stadens stora ICA-butik att handla julmat och julklappar för från min församling.

Allt detta innebär att det blir en jul för mig och mina barn denna jul med julklappar och lite julmat. Mer julklappar än julmat kanske då jag köpt saker åt dom. När man som jag är sjuk och handikappad med 0 i SGI så är man ju som så många andra i dagens Sverige utlämnad till samhällets välvilja på ett sätt som man inte förväntar sig när man växer upp eller innan man blev sjuk... Eftersom att denna jul även innehåller stor sorg för mig så innehåller den även en del glädje...

Tack och lov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!