tisdag 20 december 2011

Storprinsessan hos mamma!

Kväll. Det ligger lite snö ute men med min vanliga "tur" så är den väl borta till julafton...

Jag är en snömänniska. Vintern har alltid varit min årstid och jag tror nog inte att det har med det faktumet att göra att jag är född på vintern utan det är bara så att jag trivs då. De senaste åren, sen jag blev sjuk har jag föredragit vintern för till skillnad från de andra reumatiska diagnoserna som finns så reagerar Dercums bättre på stadig kyla istället för värme. En temperatur mellan 0 till -5 fungerar bäst för mig... Blir stelare men en del av smärtorna blir lite mindre i varje fall.

Nu är det julvecka och om 2 dagar är barnens skola slut. Idag kom stora prinsessan hem till mamma :) Jag tror att stora prinsessan har firat 20 jular av 21 levda med sin mor. Det har inte varit för att jag inte har velat "dela" med mig av henne till hennes pappa utan just för att hon vägrat fira jul med någon annan än mamma. Och med morfar i 17 av de 20 jularna. 1 gång var vi i Skellefteå och 1 gång i Älvängen. 1 gång delade hon julafton mellan mamma och pappa.

Jag har försökt få alla mina barn att fira jul med pappa men de har helt enkelt inte velat. Jag vill så klart gärna ha mina barn hos mig men jag har aldrig propsat på det. Men storprinsessan har en väldigt stark vilja och har gärna åkt dagen efter men du nåde den som tog hennes mamma ifrån henne på julafton... Och hon har fått sin vilja fram helt enkelt. Snälla föräldrar kan man väl kanske säga. Den näst bästa förutom mamma är morfar.

I hennes tillvaro har alltid mamma och morfar varit de viktigaste. Ända sen hon var liten, i det närmaste nyfödd. Hennes pappa sa till hennes mormor när hon var runt året att "det spelar ingen roll vad vi gör, Lotta, i hennes liv finns bara mamma och morfar". När hon var 7 år blev hon påkörd av en bil på ett övergångsställe. Hon hade varit på kalas och Daniel och Ludvig hade hämtat henne och var på väg hem. Själv var jag i Gävle och hade tenta i Religion. Då jag inte var närvarande så var det morfar som skulle komma, ingen pappa var välkommen... Det är mammas och morfars tös helt enkelt.

Och nu är hon hemma hos mamma och morfar över jul.

I övrigt... sörjer hjärtat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!