fredag 16 december 2011

Vaken igen...

Gick och la mig för 2 timmar sen med den där förbenade huvudvärken som sällskap. Tog ett "flygplan" (ja, den ser ut så medicinen), nässpray och gick och la mig. Somnade... och vaknade igen för en stund sen. Det är ofta så när jag har huvudvärken - jag somnar och jag vaknar någon/några timmar senare, illamående och fortfarande med huvudvärk men oftast inte lika intensiv,  och har svårt att somna om. När jag var yngre började jag ofta läsa istället för den är som lönlöst att försöka somna om. Nu när man har datorer och internet händer det att jag sätter på datorn. Som ikväll. Eller ska man säga natt?

Brukar fundera över vad det är som driver människor som ljuger om sina barns föräldrar/mormor/morfar/farfar/farmor med mera. Det är ju så att dessa personer har ett biologiskt band till dessa personer vare sig man gillar det som person eller inte. Allt för många drar en vals eller 20, kanske ännu fler för att tillfredställa sin egen egoism. Det är bevisat att barn som har båda sina föräldrar i sitt liv blir stabilare som större. Är man skilda så kan man kanske inte göra så mycket åt de äldre släktingarna men man får ju inte baktala dom inför barnet heller. Allt för många föräldrar baktalar den andra föräldern. Tycker det är hemskt rent utsagt.

Visst, man kanske stärker sitt eget ego men allt för många tänker _inte_  på att man i det läget faktiskt gör sitt barn illa. Barn är väldigt lojala mot sina föräldrar och ser inte "det där" vuxenspelet som föregår, de har inte den förståelsefronten helt enkelt. De ser bara en förälder som de i de flesta fall älskar högt. När föräldrar delar på sig handlar det inte om "jag" ska ha rätt till mitt barn - det handlar om barnets rätt till sina föräldrar. Tyvärr är det allt för många föräldrar som glömmer bort detta. De kommer med bitska kommentarer, säger dumma saker, pratar med en ny livskamrat och tänker inte på att barnet hör. Och hur många gånger har man inte hört hur föräldrar säger någonting dumt om "den andra" direkt till barnet? För att få barnet på "sin sida..." Men suck - ser ni inte vad ni gör? Ni gör ju barnet illa!

Är det vad du vill med ditt föräldraskap? Har faktiskt ställt den frågan till en förälder en gång och fick till svar "att jag har ju rätt ju"...! Rätt till vad? Att förstöra ditt barns tillit? Fattar inte...

Men det är ju mycket jag inte fattar säkert... men när det gäller det här - vet jag att jag fattar att mitt barn skulle jag aldrig göra illa bara för att tillfredsställa mitt eget ego...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!