torsdag 15 december 2011

Pippisar :)

Idag blev det pipparkakor bakade hos oss :) Först ville inte barnen - "nä, mamma.... vi vill inte, orkar inte"... men mamma stod på sig och nu så är pipparkaksburken full med mumintroll, hjärtan, gummor och gubbar och lite annat. Sista degbiten hamnade i en hugad barnmage... Det var väl det mamma "visste" :)

Jag känner nog mina barn rätt väl tror jag och ofta har jag rätt stor förståelse för deras resonemang. Och om jag inte hänger med riktigt ber jag dom att förklara för mig. Igår kväll hade jag och barnen en diskussion om det där med att jag som förälder har titt uppgift att förbereda mina barn för livet så gott det går. Men att samtidigt så lär jag mig hur det är att vara förälder av mina barn. Jag lär mig också om den samtid som vi lever i. Det är ett givande och tagande att vara förälder - och att vara barn.

Även fast jag förstår mig på mina barn så är jag inte dum och jag vet att det kommer att komma saker jag inte alls förstår mig på. Det kommer att komma upprorsförsök och smällande i dörrar. Det kommer att komma sprit och förhållanden. Precis som det gjorde för mina föräldrar. Men jag vet att den ärlighet jag visat mina barn spelat tillbaka på mig själv från mina barn. Sen är jag fortfarande rätt barnslig mitt i min vuxenhet och har en rätt stor portion fantasi så jag blir nog inte så förvånad... Jag pratar mycket med barnen och lyssnar på dem. Tycker mycket illa om vuxna som utgår ifrån att BARA för att de är vuxna så har de rätt. Precis som om barnen är några personer med mindre vetande. För det är de inte.

Ta dig tid att lyssna på ditt barn. Jag vet att det är många föräldrar som gör det. Jag känner flera som istället för att skälla på ett barn när de gjort någonting som faktiskt sätter sig ner och pratar med barnet. Då kan man lugnt och stilla snacka om det och de hårda orden behövs inte oftast när man visar barnet respekt istället för att stå och gorma på det. Att skrika och hota löser inga problem. Till slut så görs det så ofta att barnet förlorar respekten för sin förälder. Har man då en förälder av vardera sort så kommer tilliten att tillfalla den som ser barnet och respekterar det som människa. Det är jag nästan "helt säker på".

Till alla er som ser era barn och som behandlar dom med den respekten de förtjänar säger jag: bra gjort!
Till er som skäller på era barn bara för att de är barn och inte förstår bättre säger: Skärp till er!

Nog med "klokheter..." - idag har jag tagit 3 (!) möss i konservskåpet. Det går inte att ha annat än konserver där i då jag ett tag misstänkt att det är möss där. Nu satte jag in musfälla idag och vips! Den sista ville inte dö av fällan så jag gjorde som kärleken sa och stoppade ner den i en hink med vatten... och då dog den. Jag älskar djur men vill inte ha möss som springer omkring och därför får de gå i musfällan helt enkelt...

Nej, nu stoppa om mig själv i sängen och drömma om kärleken <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!