lördag 3 december 2011

Gymnasieval...

När jag var 15 skulle jag välja till gymnasiet och det var rätt svårt. Tror att det man hade att välja på var: Teknisk, Samhälle, Natur, Kontor & distrubition, Vård, Barn- & ungdom, El, Fordon, Bygg och Processteknisk uppe i Hallsta. Ja, kanske några fler men inte mycket mer. Idag finns det 20 stycken linjer. OCH ett 50-tal inriktningar....

I år kom den nya gymnasieordningen som heter GY2011 som dessutom delar upp gymnasieutbildningarna hårdare i högskoleförberedande och yrkesförberedande. Läser man yrkesförberedande kan man inte läsa vidare på högskolan då vissa ämnen där faller bort. Man kan som elev välja att läsa extra matte, svenska och engelska för att få högskolekompetensen men det valet ska man också göra som 15-åring. Den lilla utvägen som heter KomVux är nästan helt borttagen och många kommuner erbjuder endast GrundVux idag och uppläsning i betyg över G är inte tillåtet längre.

Med andra ord är det så att detta livsavgörande val blivit viktigare än någonsin. Min roll som förälder måste då i det läget bli att ställa kluriga frågor barnet, följa med på Öppna hus för att kolla in skolan, ställa frågor till skolan, kolla vad den har för studieresultat, mycket mobbing, finns det studiero, hur  verkar lärarna vara? Typ... Dra fram både för- och nackdelar om olika yrken... Blir man byggnadsarbetare så innefattar det att kanske stå ute i -20 och snickra men även att stå ute i underbart väder medan andra svettas på kontoret. Arbete finns ju alltid till en bra byggnadsarbetare... Eller om man jobbar med data kanske man sitter mycket ensam, det är ju inte så roligt om man är typ världens mest sociala kille. Elektrikern kan få stötar och undersköterskan har många tunga lyft. Det är ju många saker som man inte tänker på när man ska göra valen (tänk om jag tänkt på dom själv ... då hade jag nog inte börjat Fordon för att vilja bli flygplansmekaniker utan nog gått eltele...). Och DÄR är jag som förälder viktig för mitt barn. För att ställa alla dessa konstiga frågor... Visst, det finns syokonsulenter som besitter stor kunskap om utbildningarna men de svåra, kluriga frågorna och de ärliga svaren måste jag som förälder stå för.

SEN - gör mitt barn sitt val och DÅ ska jag som förälder stödja det valet! Även om jag kanske tycker att det är ett val som inte alls passar mitt barn så måste jag stödja mitt barn i valet det gjort. Det kommer ju också med föräldraskapet...

Så idag var jag och sonen på öppet hus på det gymnasium han vill gå på. Vi var på de utbildningar han vill gå. Hans vilja är vitt spritt och har ett val jag tycker passar honom och ett jag är mer osäker på. Men det är hans val och vilket han än väljer så kommer jag att stödja honom. Alltid!

Funderar över hur andra föräldrar gör... Följde/följer/kommer ni att följa med ert barn och kolla in gymnasieutbildningarna som finns? Snälla, gör det - det gäller ditt barns framtid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!