tisdag 20 december 2011

Jag vill...

Storprinsessan låter som sin mamma. På både gott och ont ska väl sägas.

Det är nog ett av mina stora fel här i livet att jag har en rätt så stark vilja... och den har nog mina barn ärvt av mig. Jag försöker att inte vara så viljestark i alla lägen och försöker lära mina barn att ibland, ibland måste man helt enkelt ge med sig eller avsluta en eventuell diskussion. Okej - absolut inte ge sig om man har en fast åsikt men åtminstone försöka se de/den andras åsikt. Och framför allt att allas åsikter bör respekteras. Men att ibland är en diskussion helt enkelt inte bra att fortsätta. (Okej, visst finns det saker man aldrig ska acceptera men de kommer man så sällan i kontakt med och jag tror att de flesta med huvudet på skaft kan tänka sig vad det är för någonting jag menar).

Jag försöker så gott jag kan försöka lära mina barn att deras åsikt är lika mycket värd som andras och att barns åsikter är lika mycket värda som vuxnas. Som förälder är det en konst att ibland förstå sig på sina barn och deras vilja. Man måste ju tänka på att de vanligtvis inte kan så många ord eller inte förstår mellanspelet som finns mellan vuxna. De har helt enkelt inte lika väl utbyggd förståelse. Vilket är förståeligt då de är just barn. En del föräldrar har en tendens till att ignorera sina barns åsikter med just ursäkten att de är bara barn och därför mindre vetande...? Det är de inte. Vi föräldrar måste lära oss att lära av våra barn. Precis som vi ska försöka lära våra barn. Bättre att lära av varandra än att nedvärdera för i slutändan tycker jag att det är det många föräldrar gör. Man träffar många barn som är helt frågande när man ber om deras åsikt. Men snälla - vi måste alla lyssna på våra barn, de har så mycket att säga.

Alla människor ha en historia att berätta och alla människor är värda att lyssna på. Oavsett ålder, kön, bakgrund eller annat. Viljestark eller inte, överens eller inte - man har alltid rätten att bli lyssnad på.

Så när storprinsessan säger "jag vill"... ser jag mig själv, mina 3 barn och min omgivning... så lika vi alla är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!