tisdag 3 januari 2012

Fram och tillbaka...

Lillprinsessan har köpt ett Nintendo 3DS för en del av pengarna hon fick i julklapp. Mamma budade på Tradera och fick köpt ett helt nytt från Webbhallen för endast 1.394:- med frakt. Jättebra pris då de brukar gå på runt 1.600:-. Det kom igår så idag var det ju nästan ett måste att försöka få tag på ett spel. Eftersom att jag ska sjunga ikväll så åkte vi in på eftermiddagen så att jag slapp åka hem igen mellan. Vi började på Spel & sånt - där hittade hon inget tyckte hon. Vi åkte vidare till Elgiganten där hon iofs hittade 2 spel hon ville ha men dom är så mycket dyrare där än tex på nätet så vi åkte vidare till Flygfyren. Dom har ju massa spel! Dom hade 1 (!) så det blev bara filmjölk och lite tacosaker och sen tillbaka till Spel & sånt. Igen... Nu köpte hon ett Sims spel, husdjur tror jag att det var. Men ett spel blev köpt och Zelda beställer vi på nätet istället så blir det billigare för henne och hon kommer ändå ha pengar kvar av sina julklappspengar.

Idag fick jag en ingivelse och satte på mig ett par byxor jag inte kunnat ha på ett tag. Det är ju så med herr Morbus Dercum att reumatismen, som är en mjukdelsreumatism sitter i fettcellerna bland annat. Så även om man inte är tjock av för  mycket mat så blir man i de flesta fall överviktig på grund av att fettcellerna är inflammerade och är många gånger större än vad en cell ska vara. Fettceller har man överallt i kroppen och man får ju vara glad så länge det inte är de i huvudet som blir inflammerade... Att gå ner i vikt på traditionell väg är således i de flesta fall ett omöjligt projekt för någon med Dercums då fettcellerna inte minskar då de inte är förstorade på grund av fetma. Rent kroppsligt anser magen, kroppen och människan i sig att den inte är överviktigt och det finns ju ingenting att minska på. Det finns de av oss som genomgår fettsugning då det oftast är enda sättet att gå ner i vikt för oss. En magsäcksreducering brukar inte ge någon effekt alls. Då reguljär träning orsakar fler infektioner i cellerna är dessutom den typen av träning väldigt ineffektiv och orsaker mer smärta och lidande. En del av oss har fått prova en medicin som heter Efedrinhydroklorid, den har effekt på ca 30-40% av Dercumpatienterna vad gäller lite smärtlindring och i ca 30-40% av dom procenten kan man även få en viktminskning. Jag tillhör dom som gick ner i vikt när jag började med medicinen och så länge jag äter den blir inte viktökningen lika stor. När man snackar Dercums så är det stor viktökning vi pratar om, det är typ dom som är så där stora i tv-programmen man ser från USA eller åtminstone dom som är så stora att man rent spontant vänder sig om.

Därför blev jag så glad när mina byxor bara gled på hur lätt som helst idag samt att skärpet hamnade 3 hål mindre i morse :). Innan jag blev sjuk gick jag oftast ner av två orsaker - att jag mådde riktigt bra eller att jag mådde förjävla dåligt. Just nu borde jag må förjävla dåligt men ändå mår väldigt bra så denna gång har jag inte en aning om vad det beror på. Kanske att livet flyter på med glitter och nyfikenhet i ögonen?

Nej, nu ska jag ta och leka lite :) Bjuder på lite Cake så länge och deras version av "I will Survive" -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!