tisdag 31 januari 2012

Internets och datorns historia i

Pebbles tillvaro... Jag måste bara skingra tankarna och tänka på någonting "annat"... Eftersom att timman är sen skickade jag ett brev via mail till min nära kära som idag fick diagnosen cancer. Kom och tänka på det där med hur lätt det är nu för tiden att meddela sig, man skickar ett mail och visar att man bryr sig. Det är många som faktiskt inte hör av sig när sånt här händer och oftast handlar det om att man faktiskt inte vet hur man ska relatera till det - jag vet, jag har ju suttit i sitsen själv så att säga...

Började hur som helst tänka på hur lätt det är nu mot förr. Ibland så leder "dumma" saker till bra saker. 1993 träffade jag en vän hos en klasskompis. Vi fattade tycke för varandra men var inte kära i varandra men vi hade någon form av sexuellt förhållande mellan mer allvarliga förhållanden... eller va sjutton man ska kalla det för. Hur som helst tyckte han det var mycket märkligt att jag inte hade en dator.. 1993? Men hallå liksom...! Han tog helt enkelt och lånade ut en av sina egna datorer till mig för en dator måste man ju bara ha. Det var ju framtiden (???). Den stora saken med den tv-liknande skärmen ställdes in i förrådet. Bodde på den tiden i en trea som hade stora rum och ett enormt förråd. Det var många som använde förrådet som ett rum - det var större än mitt första egna rum... Längst in i förrådet, där jag hade mitt skrivbord och jag pluggade, ställdes tingesten. Jag läste ju ekonomisk linje på KomVux så datorn skulle bland annat kunna användas att användas i studierna (?). Sen var det ju det där med databaserna... Musernas boning, 3lb och vad de nu hette. Det var föregångarna till dagens msn.

Man loggade in med sitt ursnabba 28.8 modem (men ofta fick man bara 14.4 uppkoppling), loggade in sig på databasen, skrev ett intelligent inlägg till någon kompis, läste andras kommentarer eller brev och sen loggade man ut igen... Helt plötsligt hade jag skyhöga telefonräkningar så jag fick skära ner på mitt användande innan kl 18.00. Man ringde ju upp via telefonlinjen... och det mesta var dos-baserat. Barnens far träffade jag på 3lb. Vi hade träffar ca 1 gång i månaden på restaurang Babylon och varje försommar i Hagaparken. Barnens pappa var således modemare som jag men hade börjat ett par år tidigare.

Vi hade alltid minst 2 datorer hemma. Han var dos-tekniker brukar vi säga... Jag höll på jättemycket med datorn och blev bättre och bättre på att använda den och förstå den. Internet började ta fart ordentligt... min favoritwebbläsare var Netscape. Vi gick från Windows 93 till 95. Sen kom 98'an och Millenium. Efter det kom windows 2000, helt baserad på det nya filsystemet NTSF.

Jag utbildade mig till nätverkstekniker... och webbdesigner. Lärde mig skriva script och lägga koder på mina sidor. Jag gjorde hemsidor åt bla 2 kennlar, Svenska kyrkan, Socialdemokraterna och ABF. Det var jätteroligt. Jag har aldrig jobbat som nätverkstekniker men jag har alltid haft datorn som mitt arbetsredskap. Vissa saker jag lärde mig på kursen använder jag fortfarande. Jag skyddar mina datorer rätt grundligt, 2 virus på 19 år är ändå ett bra facit. En del av scripten jag lärde mig att göra använder jag. Fortfarande... Jag hade till alldeles nyligen varit lat och använt program på nätet men en händelse fick mig att installera ett icke javsbaserat script som registrerar besökare här på bloggen. Det innebär att även de som besöker sidan och som har javascript inaktiverat faktiskt bli registrerad i min databas ändå. De flesta av de program som finns för ip-loggning är javascriptbaserade.

Så det var rätt mycket tur den där gången när min vän övertygade om att datorer var framtiden - för det är/var det ju :)

Puss och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!