fredag 27 november 2009

Bärbart internet...

För två år sen var det där med bärbart internet rätt så nytt.

Jag köpte ett, skulle upp till sommarstället.
Året innan hade jag försökt med det inbyggda slömodemet och det drev mig mer eller mindre till vansinne. Tänk att man tyckte att det gick fort när man fick 54k modem en gång i tiden.
Hur som helst så köpte jag ju ett förra året så att jag kunde ha kontakt med omvärlden där man satt där uppe i goda släktingars lag. Alla använde sig av mitt modem och dator.

Förra året hade antalet bärbara modem utökats till 3 stycken...
Helt plötsligt bestämde sig mitt modem att inte fungera längre, det var runt den 3 augusti förra året. Har försökt få igång det ibland men nej, det har inte velat prata med omvärlden.
I somras på semestern köpte vi ett nytt bärbart modem.
Som inte alls ville prata med min dator...
Försökte med allt, prata med operatören som inte fatta vad som var fel, bytte modem men nej, fungerar skulle det inte.
Det slutade med att vi hade Fjompsonens dator med oss för där fungerade minsann modemet.

Nu, när läget varit som det är har jag varit tvungen att använda bärbart modem.
Tror ni det har fungerat på min dator???
Nope - nix och nada - no contact at all...
Installerade till slut om hela min dator och se! Eureka!
Det fungerade igen...
Har lånat ett till modem från en mkt god vän så att jag och barnen har kunnat haft varsitt så länge det inköpta värdebevisat höll på mitt.
Av en ingivelse tog jag så idag och köpte ett värdebevis till det andra som fortfarande låg i väskan...

Så nu har jag 2 st fungerande bärbara modem...
Hur länge det nu varar...

För den delen var jag och Lillfjompan och tittade på den där lägenheten vi blivit deporterade till. Jag säger då det - där har mitt bostadsbolag mycket att göra. MYCKET:

Tapeter i alla rum utom hall.
4 stycken dörrar saknades!
3 st garderobsdörrar saknades!
Sönderslagna lister
Trasig toalettstol tyckte jag besiktningsmannen sa.
Oerhört sliten parkett.
Trasiga mattor.
Avsaknad av inredning.
Sönderslagen ytterdörr, trasigt brevinkast och ingen ringklocka.

Han hade ett helt papper fullt när han gick.
Ändå sa han att han skulle dit på tisdag morgon när lägenheten (förhoppningsvis) var tom.
Den ena saknade innerdörren hittade vi för den delen i källaren. Sönderslagen av någonting vi kunde tolka som en yxa! Som besiktningsmannen sa: ja, du är väl inte dum så du förstår väl varför denna lägenhet blev ledig omgående. Och det förstår jag... verkligen...

Undra vad av detta som går på fonden... ja, tapeterna gör det i varje fall. Resten måste gå på vanligt fastighetsunderhåll... Ja, jisses. Det är ju tur att man inte behöver bekosta det själv och att andra gör jobbet...

Något jag blev glad över var att det fanns ett badkar - det gör ju underverk för min reumatism att få bada varmt. Och min kropp - ja, den har ju fortsatt att gå i lås idag... och när jag pratade med mamma sa hon att fakturorna inte kommit idag. Jag hatar verkligen den lokala posten som inte håller tiden och även när den gör det kommer ju breven aldrig fram inom utsatt tid!!! Morr och tandagnissel!

1 kommentar:

  1. Låter ju topp om allt blir fixat :) Kan du få gult kök igen ju :)

    SvaraRadera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!