måndag 23 november 2009

Sanningen för sjutton - sanningen

Nu är jag så där arg igen - så som bara jag kan bli...
Speciellt när jag blir dömd för saker jag faktiskt inte rår över.

Varför i hela friden kan inte människor stå för det de säger?
Varför kan människor faktiskt inte säga sanningen?
Döm mig inte för saker ni inte har hela sanningen om.
Döm mig inte innan ni frågat mig om sanningen.

Men jag borde ju vara van vid det här laget.
Människor runt mig har en tendens till att sopa saker under mattan.
Saker de sett blir osedda när sanningen väl kommer krypande runt knuten.
"Va - jag? Skulle jag ha vetat?"
"Skulle jag ha sagt något?"
"Nej, nej - absolut inte"

Sen står jag där med skulden, skammen och ångesten.
Som om någon skulle bry sig.
Jag trodde att det fanns dom som faktiskt brydde sig om hur jag mådde.
Jag trodde i min enfald att människor kunde hålla sig till sanningen.
För att bilda sig en uppfattning måste man ha båda sidorna -
annars blir det lätt fel.
När man bildar sig en uppfattning borde man ta båda sidorna och lägga ihop dem till en sanning och sen kolla - "har jag fattat rätt"?

Nej.

Människor gör inte så.
Det är väl bara jag och ett par, få andra som gör så.
Det är väl bara jag och par få som faktiskt tror på sanningen
och kämpar för den.
Kämpar för att sanningen är det som ska råda istället för halvsanningar som bara misstolkas.
Sanningen kan vara hård att ta men den är bättre än lögnen
för lögnen gör ont att få serverad rakt i ansiktet när den uppdagas.

När jag älskar någon, tycker om någon, tar jag strid för sanningen för jag vet att människan som drabbas troligtvis kommer att må dåligt av dessa lögner.
Det kan vara vänner (och nog är det så att man kämpat för sina vänner många, många gånger. Och då tagit skit för vännernas skull).
Det kan vara män man levt med -
har alltid försvarat mina män inför andra.
Men nu har jag lärt mig min läxa.
Igen.

Hela mitt liv i ett nötskal.
Det är ju så här det alltid varit.
Kommer fortsättningen också vara så här?
Jag gör en sak och istället för att kolla sanningen -
kommer domen.
Och domen är hård, speciellt när man slår på någon som redan ligger...
Men gör det - slå gärna på den som redan ligger -
livet blir så mycket lättare då... (NOT!!!)

Ta reda på hela sanningen innan ni dömer.
Det skulle vara så klädsamt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!