onsdag 18 november 2009

Ilska kanske är bra

De säger att ilska är bra. Så jag satsar på ilska idag. Det verkar ju vara det ända rätta.

I varje fall då. I varje fall nu. Ilskan är det enda som får mig att överleva. Tror jag.

Bland det värsta jag vet är när man ljuger för mig.
Bland det värsta är när man försöker ljuga för mig.
Lögner har en tendens till att komma fram.
Man gör något som faktiskt får någon att misstänka någonting.
Det är lättare än vad man tror att upptäcka en lögn.

Jag försöker i de flesta fall faktiskt utgå från sanningen.
Sanningar kan vara hårda att ta ibland men det är ändå bättre i slutändan.
Sanningar verkar vara det jag har haft minst i mitt hela liv känns det som ibland. Besvikelserna har varit många. Då som nu. Den ärlighet jag försöker visa får man ju inte så mycket för.
Ibland känns det som om alla människor runt omkring mig ljuger för mig.
Det gör de ju naturligtvis inte men känslan finns där. Känslan finns där hela tiden.
Jag kan längre inte skilja på vem som talar sanning och vem som ljuger.
Jag hoppas ju att de jag litar på inte ljuger för mig men just nu har min tillit till människor fått sig en rejäl törn...

Jag som alltid trott människor om gott. Utgått ifrån att människor inte vill mig medvetet illa.
De kanske inte vill mig medvetet illa men de kanske gör mig illa i all sin välmening. Däremot - de som kallt ljuger mig rakt i ansiktet för att de inte vill se mig, prata med mig eller ha med mig att göra - de gör mig riktigt illa rakt in i själen. Vill du inte ha med mig att göra - säg det då. Vill du inte träffa mig - säg det då. Vill man inte ge den hjälp man kan - säg det då. Vill man inte vara min vän - låt mig då få veta det. Det känns hårt när man får höra det - men det blir bättre i slutändan. Bara du inte ljuger för mig.

För att skydda mig själv ska jag börja lyssna på mig själv. Igen.
Det innebär att alla som jag upplever som far med osaning kommer att bli minimerade i  min tillvaro.
Även fast det troligtvis kommer att göra ont ända in i själen.

Inte första gången jag har den här känslan. Inte första gången jag känner mig lurad. Kör samma låt då som nu:

Fleetwood Mac - Sweet little lies



Lyrics | Fleetwood Mac lyrics - Sweet Little Lies lyrics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!