onsdag 25 november 2009

Noise, Lustan och Pugh slåss i min dator.....

Letade i datorns inre idag - hittade massa rolig musik.

Förutom ett par program jag använder ofta, finns det några TV-program och sen är det musik. Musikmappen är utan tvekan den största mappen på min dator. Precis som det ska vara när man kommer från min familj. Och släkt...

Musiken har alltid varit en mycket stor del av min familj och i släkten. När vi växte upp fattade inte mina och mina bröders kompisar hur vi stod ut hemma - vi hade en femrummare där vi bodde och ur varje rum kom det musik. Olika typers musik. Men det har också gjort att jag som var minst har en väldigt bred musiksmak. Varje sommar var dessutom full av spelmansmusik uppe i Hälsingland så det blir en hel del konstiga blandningar. Milt sagt...

Idag har jag och Lillfjompan (efter att jag hämtat henne inne i stan)lyssnat på sånna där låtar som jag minns från min barndom, Häng med på party... brorsan lirade gura och gungade fram och tillbaka medan vi skrålade för fullt.... Sen kommer vi in på tidiga ungdomen, Noise - kommer ni ihåg Noise??? En kväll i tunnelbanan fullkomligen dundrade ut ur brorsans tjuvlånade stereo. Men hur kunde de vara så bra? Sen blev man äldre och det blev lite annan musik som gjorde sitt intåg - Eldkvarn, Ebba Grön, Imperiet och så vidare. Ni ser att just i dag är det svensk musik som gäller.

Pugh Rogefeldt med Finns det lite stolthet kvar... Kenta med Just i dag är jag stark... Factory, Millas Mirakel, Lustans lakejer och allt vad de nu heter och som passerat i min musikkvarn.

Mina stora svenska stora idoler var nog just Noise bland de svenska artisterna. Jag hade varje skiva och jag spelade dom om och om igen till mammas och pappas stora förtvivlan kan man nog säga. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag hörde "En kväll i tunnelbanan". Vi var på väg ut till Vätö jag och mina föräldrar. Lagom när vi kom in i Norrtälje kom denna låt på radion och de SÄNKTE!!! Det var ju bara skrik och skrän - i deras ögon. I mina öron hade det ju varit ljuv musik. Fick reda på vilka det var som framfört låten och jag tjatade till mig denna LP av mina föräldrar. Satt och höll i omslaget med drömmande blick när skivan rullade på skivtallriken... Ja, det var tider det...

Jag är fortfarande lika inne på musik men jag har släppt skivorna och samlar det nu för tiden på min dator....

Hittade detta videoklipp. Kolla nu in hur man gick klädd på denna tid. Jag tror absolut inte att jag var speciellt annorlunda jag. Kolla speciellt in Clabbes snygga, mintgröna overall eller när Hasse Carlsson glömmer bort att sjunga refrängen. Man hör att detta är en gammal kopia från dinosaurietidens VHS:er då det lixom rycker till i ljudet ibland... Själv skrattade jag så att tårarna rann när jag såg detta...



Lyrics | Noice lyrics - En Kväll I Tunnelbanan lyrics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!