lördag 14 november 2009

Gamla tankar...

... idag har det varit Bob Marley på datorn nästan hela dagen. Nu har jag bytt till lite blandat stuk.

Bob Marley har hängt med mig sen jag var ca 14 år. Var en sommar i Norge - pappa kommer ju där ifrån. Vi var på en liten ö i norska skärgården och vi hade kul. Vi var två familjer som delade på husen och i det ena hushållet fanns en pojke som var ett par år äldre. Han odlade egna cannabisplantor i sin mammas växthus... och han lyssnade på Bob Marley och annan reggae hela tiden. Jag och mina kusiner tänkte väl inte så mkt på det, vi hade kul med Tommy och Knut istället. Tommy blev en av mina första kärlekar. Vi var 5 st som hängde ihop och den ena kusinen kände sig väl lite utanför. Vi åkte vattenskidor, glömmer aldrig när Tommy åkte en gång, jag satt i fören tillsammans med en av kusinerna, Knut körde båten. Tommy började tappa balansen och börja vinka (?), vi pekade. Knut saktade ner. "Nei!" skrek Tommy med hög röst och Knut sätter fart igen. Då - när Tommy far upp ur vattnet åkte hans byxor ner och han hade dom runt anklarna. Vi tjejer skrattar och pekar varpå Knut släpper gasen igen. Tommy ner i vattnet igen. "NEI!" hörs nu ännu tydligare, Knut drar på och upp kommer Tommy ur vattnet, denna gång med byxorna på halvfjång.... sen släppte han repet... Fy sjutton vad vi skrattade åt detta... Vi åkte över med båten till ett ställe som hette Capri och sjöng på en gammal slagdänga - det var på Capri vi mötte varandra eller något sånt. När vi kom hem skulle vi visa killarna den nästan 2 meter höga Cannabisplantan. När vi kommer in i växthuset står en liten planta kvar... han som odlat plantan var stenhög kan jag ju säga... och lyssnade på Bob Marley... rätt chockerande men sjutton vad rolig han var...

Bob Marley lyssnade även jag och mina kompisar på somrarna -82--86. Vi tältade fast vi inte fick för våra föräldrar, vi lånade båten olovandes, åkte mc med gänget från Jakan. Straka, Pirre, Ramirez och några andra killar. Jag var tillsammans med Pirre och vi älskade att åka fort med hans mc. Det där med adrenalin har alltid varit kickfyllt för mig. Kia från Stockholm älskade Bob Marley och det dånade ur högtalarna där vi satt och käkade Macaroni Cheese och solade. Ända tills hennes pappa kom hem, jäklar vad snabbt vi städade. Det här var ju innan det fanns mobiltelefoner så vi gick till telefonkiosken när vi skulle ringa... en nätt liten promenad på 2 km. Det fanns några vilda killar med i gänget också, Kalle, Micke, Tompa, Roger, Tony (en pojkvän en annan av somrarna). Kalle och Micke roade sig en sommar med att stjäla bilar... inte bra, fan vad arg jag var på dom, specielt Kalle som jag kännt sen han var 1 och jag 2, han var som min lillebror. När vi träffades som vuxen sa han att de utskällningarna han fick av mig den sommaren glömmer han aldrig. Jag och Micke vurpade på moppen och jag hade gips 2 veckor sommaren när jag var 15. Och det djupaste skrubbsår på knäet jag någonsin sett. Micke hade 15 (!) skrubbsår på ena sidan av kroppen och tillbringade 2 veckor endast iklädd kalsonger och plåster...

Sista stora minnet av Bob Marley är av Micke. Micke och jag gick på gymnasiet tillsammans men vi lärde känna varandra när vi gick i 9:an fast vi gick i olika skolor. Han gick på samma skola som min pojkvän Johan. Johan och min bästa kompis Mattias hade ett band ihop, ett garageband... haha.. det lät nog för täskigt... men vi tyckte dom var grymma. Någonstans där dök Micke upp, vet inte riktigt hur men han gjorde det i varje fall. Vi fann varandra direkt, det är bara att prata, prata och prata med honom. Vi började i samma (eller var det paralellklass) på gymnasiet. Vi delade vissa lektioner i varje fall. Sen vurpade jag på mc:n, var borta från skolan i nästan 2 månader, var gipsad i 9 månader och hoppade på kryckor i nästan ett år. Vi kramades alltid mjukt varje gång vi träffades, skrattade och pratade. När vi växte upp blev det aldrig någonting emellan oss. Varje gång vi träffats i vuxen ålder har vi alltid varit upptagna på annat håll. Utom en sommar och den sommaren var så jäkla rolig. Ibland saknar jag hans varma förståelse för mig. Vi brukade åka och bada ihop, snacka halva nätterna och jag är och förblir hans hans sockertopp, gullstrumpa och puss i vecket tjej, vi pratar alltid så till varandra så det kanske inte är så konstigt att folk tog oss för ett par...Tanken på honom har nog funnits där många gånger för det finns nog ingen som förstår sig på mig så bra som han. Men som vanligt är våra liv just nu inte kompatibla med varandra. Micke och jag lyssnade nästan bara på Bob Marley...

Så Bob Marley är förknippat med sorglös ungdom för mig. Den där tiden då allt bara var så okej.. visst - det var pojkvänner, sprit, mc-olycka, olagligheter och annat... men det var bara så grymt kul...

Inte konstigt att dagens låt blir en Bob Marley låt... Denna låt var med på min absolut första Bob Marley-skiva "Babylon By Bus". Jag fick den i present av pojken med cannabisplantan samtidigt som han sa att han skulle älska mig för evigt... ehh... ursäkta??? Jag var 14 år och okysst... i varje fall innan sommaren ;=)


Lyrics | Bob Marley lyrics - Positive Vibration lyrics

1 kommentar:

  1. Jo ja, Bob Marley har man lyssnat en del på :P Och sjungit! Kom ihåg när jag och Guro sjöng "could you be love" som uppvärmning för en gammal och folkkär norsk artist! Snacka om missplasserat alltså :P

    SvaraRadera

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!