fredag 13 november 2009

Home...

Home - suger på ordet...

Vad är hemma?

Är hemma i min egen bostad där jag har mina egna saker? Eller är hemma där jag känner mig välkommen och trygg? Är hemma där jag har kärlek som uppfyller mig eller är hemma där jag känner mig obekväm?

Hemma kan nog vara allt det här. Daughtrys låt "Home" handlar för mig om olika typer av hem. Det kan handla om mitt hem där jag har upplevt kärlek, det kan vara min väns hem där jag skrattat så mycket, det kan vara mina föräldrars hem där jag växte upp. All denna miljö handlar det om för mig.

För det är ju så - jag längtar hem till hemmet där jag upplevt kärlek. Jag vill till min väns hem där jag skrattat, gråtit, busat och bara varit. Jag vill till mina föräldrars hem - bara om jag får åka hem därifrån igen.

(Vill man höra låten, tryck på länken då inbäddning är inaktiverat på denna sång - Home - Daughtry)


Lyrics | Daughtry lyrics - Home lyrics

Home is where I lay my hat

En låt som väcker minnen och som stämmer in så väl. Nu handlar den om en pojke men det spelar ju ingen roll - allt handlar om att göra en text till sin egen. Han sjunger om att hans hem är där han lägger sin hatt. Där han känner sig hemma rent känslomässigt. Men att man ska passa sig för vissa faktorer i livet gör att man beslutar att gå vidare med sitt liv, även fast kärleken är stor. Tar man mansdelen och översätter den rakt av handlar den nog om en mans oförmåga att stanna kvar hos kvinnan som älskar honom, att hon ska veta att en dag kanske han bara går... Men alla texter tolkar man som man vill och det finns ingenting som säger att jag tolkat rätt eller vad man ska säga...

Just nu är mitt liv så fyllt med saker jag förlorat. Både saker jag inte vill förlora, kämpar för att inte förlora och saker jag förlorar oavsett vad jag gör åt det. Det är svårt att få hjärnan att gå ihop - att slitas mellan samhällets krav, min egen förvirring och andras förståelse eller oförståelse. Jag vill bara komma hem... Hem idag är ett ställe där jag är trygg och älskad för den jag är... där jag kan göra bort mig och ändå få höra att jag är bra, jag duger - att jag är älskad för den jag är... Vart det är någonstans kan jag i dagsläget inte svara på för jag känner mig tämligen oälskad trots att jag får höra att jag är älskad. Har sett detta hos mig själv förut - att jag värjer mig och ignorerar det som sägs till mig. Men någonstans sås det oftast ett frö utifrån dessa bedyrelser och jag kan känna hur mitt hjärta börjar slå igen... Just nu känns allt så hopplöst men min förhoppning är att någonting någongång kan hitta vägen till mitt hjärta igen. Bara någonting... en katt? En hund? En förälder? En vän? En älskling? Ja, någonting helt enkelt....




Lyrics | Paul Young lyrics - Wherever I Lay My Hat (That's My Home) lyrics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här får du gärna lämna en kommentar. Din e-postadress visas inte om du kommenterar. Jag har rätten att välja om jag kommer publicera din kommentar eller inte. Oftast lägger jag ut den men det finns tillfällen då det inte passar sig. Ha det gott!